Yritys: etsitkö uutta työntekijää? Rekry Pop upissa tapaat potentiaaliset työnhakijat
Jyväskylän kaupungin elinkeino- ja työllisyyspalvelut tarjoaa yrityksille useita helppoja tapahtumavaihtoehtoja, joilla tavoittaa potentiaalisia työntekijöitä. Terveyspalveluiden asiantuntija Pihlajalinna kokeili Rekry Pop upia ja yllättyi kävijöiden määrästä.
Jyväskylässä toimivilla yrityksillä on digitaalisten kanavien lisäksi mahdollisuus kohdata potentiaalisia työnhakijoita myös kasvotusten. Jyväskylän kaupungin elinkeino- ja työllisyyspalvelut tarjoaa yrityksille sekä yrityskohtaisia matalan kynnyksen tapahtumia että yhteisiä, toimialakohtaisia rekrytointitapahtumia.
– Tapahtumiin osallistuminen on yrityksille maksutonta ja suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Riittää, kun tulee paikalle ja ottaa halutessaan esimerkiksi roll-upin mukaan. Kaupungin elinkeino- ja työllisyyspalvelut kutsuvat tapahtumiin osaamis- ja koulutusprofiililtaan sopivat työnhakijat, kertoo yrityskoordinaattori Heidi Nygård Jyväskylän kaupungilta. Kaupungin tapahtumakonsepteja ovat Helppo Rekry, Rekry Expo, Rekryralli ja Rekry Pop up.
Rekry Pop upin kävijämäärä yllätti Pihlajalinnan
Viime keväänä sosiaali-, terveys- ja lääkäripalveluita tarjoavalla Pihlajalinnalla oli tarve löytää nopeasti kesätyöntekijöitä uuteen yksikköön Jyväskylässä. Pihlajalinnan hoitajavuokrausliiketoiminnasta ja kv-rekrytoinnista vastaava liiketoimintajohtaja Riina Rantanen otti yhteyttä Jyväskylän kaupungin elinkeino- ja työllisyyspalveluiden yrityskoordinaattoriin. Hän ilahtui, kun heille tarjottiin mahdollisuutta varata Rekry Pop up -paikka vain parin viikon varoitusajalla.
Liiketoimintajohtaja Riina Rantanen.
Rantanen myöntää, että saapuessaan Asemakatu 4:n Rekry Pop up -pisteelle hänellä ei ollut suuria odotuksia tapahtuman suhteen.
– Rehellisesti sanottuna pidin epätodennäköisenä, että juuri ketään tulisi, sillä hoitajia on hyvin vähän työttömänä. Siksi kävijöiden suuri määrä yllätti – heitä oli jonoksi asti! Paikalle tuli esimerkiksi uudelleenkouluttautuneita ja vastavalmistuneita, Rantanen kertoo.
– Ja minä taas olin yksin liikkeellä vain rollupin kera! Ehdottomasti olisikin pitänyt tulla useamman henkilön voimin, hän nauraa.
Rantanen kehuu pop up -tilaa ja kaupungin palvelua.
– Kun saavuin, minua oltiin vastassa, ja kaikki olivat todella ystävällisiä. Pop upin sijainti oli todella hyvä – siihen olisi voinut kutsuttujen kävijöiden lisäksi poiketa ihan sattumaltakin, ja ehkä joku poikkesikin. Lisäksi tarjolla oli erillinen tila kahdenkeskisiä keskusteluja varten, mutta koska olin yksin paikalla, tämä mahdollisuus jäi meiltä hyödyntämättä.
>> Varaa Rekry Pop up helposti verkossa!
Osallistumisen helppous on avainasia
Perinteisten livetapahtumien järjestäminen on usein työlästä ja kallista. Pihlajalinnassakin on Rantasen mukaan pohdittu, onko näille enää tarvetta, kun nuoret – uransa alkuvaiheessa olevat – tavoitetaan pitkälti verkossa. Rekry Pop up osoitti, että esimerkiksi alanvaihtajat ovat tyypillinen kohderyhmä, joka tavoitetaan edelleen livetapahtumien kautta.
– On hyvä, että yrityksille on tällaisia helppoja konsepteja, missä voi vaan tulla kevyellä varustuksella paikalle ilman omaa investointia. Kävijätkin on kutsuttu valmiiksi, Rantanen kiittelee.
Pop up -tila on varattavissa maksutta omaa rekrytapahtumaa varten.
Vaikka suoria rekrytointeja ei tapahtumasta syntynyt, työnantajakuvan näkökulmasta Rekry Pop up oli Rantasen mukaan erittäin onnistunut.
– Pihlajalinna on iso organisaatio, jossa on hyvin monenlaisia rooleja ja eri alan osaajia, ja osaajatarpeita ilmenee vähän väliä. Pelaamme pitkää palloa eli tavoittelemme aina uusia kontakteja tulevaisuutta ajatellen. Saimme tästäkin tapahtumasta näkyvyyden lisäksi hyviä kontakteja, joiden kanssa olemme yhteyksissä, kun heidän rooliinsa sopivia työmahdollisuuksia avautuu, hän kertoo.
Iso kävijämäärä sai Rantasen ja hänen tiiminsä pohtimaan myös, miten valmistautua mahdollista uutta tapahtumaa varten.
– Meidän kannattaa seuraavaa kertaa silmällä pitäen määritellä vielä tarkemmin, millaisiin rooleihin etsimme tekijöitä, ja tarjota mahdollisuutta jopa työsopimuksen tekemiseen samassa yhteydessä.
– Sekä tulla tietysti itsekin paikalla isommalla porukalla, hän lisää.
Kaupungin tarjoamat maksuttomat tapahtumakonseptit
Helppo Rekry – tapaa potentiaalisia työntekijöitä omissa tiloissasi
Helppo Rekry toteutetaan rekrytoivan yrityksen tiloissa – se on yhden yrityksen “avoimet ovet”. Kaupunki valitsee ja kutsuu mukaan tehtävän profiiliin sopivat työnhakijat, jotka yhdessä yrityskoordinaattoreiden johdolla tulevat tutustumaan yritykseen. Samalla kun yrityksen edustajat esittelevät organisaatiota ja kertovat avoimista tehtävistä, he pääsevät tutustumaan kasvotusten potentiaalisiin työnhakijoihin. Tapahtuman jälkeen yrityksellä on mahdollisuus jatkaa keskusteluja valitsemiensa työnhakijoiden kanssa.
Rekry Expo – toimialakohtainen rekrytointitapahtuma kaupungin tiloissa
Rekry Expo on noin kerran kvartaalissa järjestettävä toimialakohtainen rekrytointitapahtuma, johon kutsutaan yritysten lisäksi mukaan alan koulutusta tarjoavat oppilaitokset ja muut asiantuntijaorganisaatiot. Jyväskylän kaupunki kutsuu paikalle potentiaaliset työnhakijat, mutta kävijöitä voi tulla myös spontaanisti ilman kutsua. Tapahtuma järjestetään kaupungin omissa tiloissa Asemakatu 4:ssä.
Rekryralli – tietyn alan “avoimet ovet”
Myös rekryralli keskittyy yhteen toimialaan, mutta toisin kuin Rekry Expossa, tässä tapahtumassa työnhakijat tulevat yritysten luo. Rekryralliin mahtuu mukaan maksimissaan 15 yritystä. Potentiaaliset työntekijät tutustuvat yrityskoordinaattoreiden johdolla yrityksiin näiden toimitiloissa. Potentiaalisten työntekijöiden tapaaminen kustantaa yritykselle vain heidän omaa aikaansa. Rekryralleja järjestetään seuraavan kerran tällä tietoa syksyllä 2024.
Rekry Pop up – 2h omaa aikaa potentiaalisten työnhakijoiden tapaamiseen
Rekry Pop up on kaupungin tiloissa Asemakatu 4:ssä järjestettävä matalan kynnyksen rekrytapahtuma yritykselle, joka etsii riveihinsä vähintään yhtä uutta työntekijää. Yritys varaa itselleen kahden tunnin tapahtuma-ajan helposti verkkosivuiltamme. Elinkeino- ja työllisyyspalvelut etsii ja kutsuu paikalle yrityksen antamaan roolikuvaukseen sopivat henkilöt. Tapahtuman voi järjestää 2 viikon varoitusajalla. Tällä varmistetaan, että kaupunki ehtii markkinoida tapahtumaa potentiaaliselle kohderyhmälle.
Rekry Pop upia varten on rakennettu oma tapahtumatila, jossa yrityksellä on käytössään iso näyttö sekä tilaa keskustelulle ja materiaaleille. >> Varaa Rekry Pop up helposti verkossa!