Vety avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia Jyväskylässä: nyt on oikea hetki hypätä mukaan

“Suomen vetycapital-kukkula on ehdottomasti Jyväskylä. Tästä vauhdista alueelle syntyy lähivuosina yrityksiä, työpaikkoja ja vientiä – ei pelkästään pilotteja,” toteaa yli 20 vuotta innovaatiokonsultointityötä tehnyt Pekka Niskasaari.
Vedyn mahdollisuudet ja markkinat kasvavat nopeasti
Uusiutuva vety sopii erityisesti aloille, joita on haastavaa sähköistää, kuten raskaan liikenteen, teollisuuden ja lämmöntuotannon tarpeisiin. Sen avulla voidaan myös varastoida energiaa ja tasapainottaa tuuli- ja aurinkovoimaa. Euroopan unionin tavoitteena on, että vuoteen 2050 mennessä uusiutuva vety kattaa 10 % EU:n energiatarpeesta.
Cetrium Oy on yksi alan murrosta vauhdittavista toimijoista. Niskasaari on yhtiön perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja. “Olemme innovaatioiden kiihdytysyhtiö. Tavoitteemme on rakentaa omia tuotebrändejä ja samalla työllistää kumppaneita ja alihankkijoita. Tutkimus- ja kehitystyön ydin pidetään meillä omissa käsissä, mutta tuotanto tehdään yhdessä verkoston kanssa,” Niskasaari kertoo.
Yksi Cetriumin kehittämistä tuotteista on modulaarinen NEI-vetykontti. Sen avulla energiaa voidaan tuottaa, varastoida ja jakaa joustavasti eri muodoissa: sähköä, lämpöä, jäähdytystä tai polttoainetta. Niskasaaren mukaan “kansankielellä sanottuna NEI-vetykontissa on neljä hanaa seinässä”.
Yrityksen osaaminen kumpuaa perustajien pitkästä taustasta teollisuudessa ja rakentamisessa sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta. Niskasaaren omalla uralla on kertynyt kokemusta niin Nokian kuin eurooppalaisten ja amerikkalaisten kasvuyritysten kanssa toimimisesta.
Vetyalalla tarvitaan osaajia ja yhteistyötä
Suomessa Jyväskylä on noussut nopeasti vetyalan kehityksen ytimeen, jossa käytännön sovellukset näkyvät arjessa jo tällä hetkellä. Maan ensimmäiset vetybussit aloittavat toimintansa syksyllä, tankkausasema on toiminnassa ja pilotteja on toteutettu.
Niskasaaren mukaan Jyväskylän koko ja luonne tekevät kaupungista erinomaisen testialustan uudenlaiselle liikkumiselle ja energiaratkaisuille. Kaupungin sijainti, talviset olosuhteet, vesiliikenne ja runsas opiskelijamäärä luovat erinomaiset mahdollisuudet pilotoida ratkaisuja.
Parhaillaan tapahtuu myös paljon sellaista, mikä ei vielä näy laajalle yleisölle.
“Cefmofin toimet liikkumisen, vihreän siirtymän ja vedyn kannalta ovat aivan uniikkeja. Heidän toimintansa Jyväskylässä on vaikuttanut merkittävästi meihin ja komponenttitoimittajiimme”, Niskasaari kertoo. Cefmof on Jyväskylän kaupungin ja Toyotan perustama säätiö, joka tukee vetyyn liittyviä innovaatioita ja hiilineutraaleja ratkaisuja.
Kasvava ekosysteemi tuo pian mukanaan uusia yrityksiä, työpaikkoja ja koulutusmahdollisuuksia. Kun vetyä aletaan hyödyntää laajemmin, tarvitaan osaajia monilta eri aloilta – huoltofirmoista ohjelmistokehitykseen ja laitevalmistukseen. Tai kuten Niskasaari asian konkretisoi:
“Jonkunhan ne bussit on korjattava. Olisi iso virhe, jos meillä olisi huipputason teknologia mutta ei riittävää huolto- ja ylläpito-osaamista. Nyt se osaaminen kannattaa rakentaa.”
Yritystehtaan tuki vauhdittaa kasvua
Omiin tulevaisuudennäkymiinsä Cetriumissa suhtaudutaan luottavaisesti ja innostuneesti. Yritys osallistui hiljattain Investor Dayn pitchauskilpailuun, josta se voitti paikan Jyväskylän Yritystehtaan kiihdyttämöstä.
“Se oli oikeastaan juuri se palkinto, jota lähdettiin hakemaan. Yritystehtaalla on tuore ote hautomotoimintaan ja kannustava ilmapiiri”, Niskasaari kuvaa.
Hautomoon osallistuva yritys voi saada asiantuntijoilta sparrausta muun muassa rahoituksen hankkimiseen, toimitilojen löytämiseen tai verkostojen vahvistamiseksi. Cetriumille tärkeintä on toteuttaa pilotteja Yritystehtaan myötäavustuksella.
“Haluamme toteuttaa näyttäviä vetyyn liittyviä pilotteja, siihen meillä on osaamista ja kyvykkyyttä”, Niskasaari kertoo.
Cetrium osallistui heinäkuussa kymmenettä kertaa järjestettyyn Jyväskylä Business Rally Investor Dayhyn. Kuva: Jaakko Jylhä / DEED Creative.
Mitä uutta vedyn ympärille syntyy Jyväskylässä?
Muutoksesta sanotaan usein, että muutos näyttää kaukaiselta, kunnes se tapahtuu omien silmien edessä. Pekka Niskasaari, mitä käytännön sovelluksia Jyväskylässä tullaan lähivuosina näkemään?
“Lähivuosina uudentyyppiset energian ja polttoaineiden tuotantomuodot yleistyvät, ja vety muuttaa polttoainejakelua sekä energiantuotantoa nopeammin kuin moni arvaa,” Niskasaari toteaa. Muutos tuo mukanaan innovaatioita, joita on vaikea hahmottaa. Osa niistä suuntautuu suoraan kuluttajille.
Niskasaari uskoo, että Jyväskylän vetyekosysteemi on loistossaan jo kahden vuoden kuluttua. Muutos luo uusia työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia monilla tasoilla, perustekemisestä ja raaka-aineiden hankinnasta aina tutkimukseen ja koulutukseen. Tarvitaan sekä käytännön tekijöitä että uuden tiedon kehittäjiä, jotta vety voidaan ottaa osaksi arkea.
Keski-Suomen avoimuus ja yhteistyön henki saa Niskasaarelta runsaasti kehuja. Samaa filosofiaa hän on valmis vaalimaan myös itse.
“Kaikilta vedyn parissa toimivilta toivon, että pidetään vauhti päällä, ei katsella liikaa mitä naapurissa tapahtuu ja hoidetaan oma homma kondikseen”, Niskasaari päättää.
Artikkeli on osa ekosysteemityötä, jota Jyväskylän kaupungin elinkeinopalvelut toteuttaa. Ekosysteemityötä tehdään julkisen rahoituksen tukemana ja Työ- ja elinkeinoministeriön ekosysteemisopimuksen puitteissa vuosina 2021–2027 yhdessä alueen korkeakoulujen ja muiden kehittäjätahojen kanssa.
Rahoituksen myöntäjä on Keski-Suomen liitto (EAKR-rahoitus, Jyväskylän kasvu- ja innovaatioverkostot -hanke 2025–2027).