Siirry suoraan sisältöön

Onnistu digimarkkinoinnissa: tunnista asiakastarpeet ja keskity olennaiseen

Onnistu digimarkkinoinnissa: tunnista asiakastarpeet ja keskity olennaiseen

Sanna Virtanen_FlumeniaMihin yrittäjän kannattaa satsata digimarkkinoinnissa? Business Jyväskylän seuraavassa webinaarissa 16.3.2021 käsitellään pienyritysten digitaalista myyntiä ja markkinointia. Suunnitelmallisuus, kohdentaminen ja pitkäjänteisyys tuottavat yleensä tulosta pienelläkin budjetilla, kertoo webinaarin vetäjä Sanna Virtanen.

Digimarkkinoinnin ja -myynnin kenttä on laaja kokonaisuus, eikä aina ole selvää mihin eurot ja aika kannattaa panostaa tulosten saamiseksi. Markkinoinnin asiantuntijan Sanna Virtasen mukaan yksi asia on kuitenkin selvä.

– Kaiken perusta on hyvä asiakasymmärrys: sen pohjalta voidaan suunnitella sisältöjä ja toimenpiteitä, jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin ja ongelmiin, ja määritellä kanavat mistä nämä kohderyhmät parhaiten tavoitetaan. Markkinoinnin tulokset syntyvät viime kädessä hyvästä asiakasymmärryksestä, hän tiivistää.
 

Älä oikaise suunnittelussa!

Omaa yritystään Flumeniaa 2,5 vuotta pyörittänyt Virtanen tietää, millaisia haasteita pienyrittäjän arkeen liittyy. Yksi sellainen on houkutus siirtyä ilman suunnittelua suoraan käytännön toimenpiteisiin ja luottaa, että ne tuottavat tuloksia. 

– Digimarkkinointiin pätevät kuitenkin samat säännöt kuin liiketoimintaan yleensä: ensin pitää määritellä, mitä haluaa saada aikaan sekä asettaa tavoitteet ja seurannan mittarit, hän sanoo.

– Ilman suunnitelmaa markkinoinnin tekeminen jää hähmäiseksi mutuiluksi. Asettamalla tavoitteet – vaikkapa x määrä yhteydenottoja tai myyntiä verkon kautta tämän vuoden aikana – mahdollistaa, että tulokset pystytään todentamaan.

Seurannan kannalta on oleellista rakentaa verkkosivuille että toiminnallisuuksia, joihin mitattavat tavoitteet voidaan kytkeä.

– Esimerkiksi yhteydenottolomake tai muu liiketoimintaan läheisesti liittyvä toiminto, jossa onnistuminen näkyy lopulta viivan alla, Virtanen täsmentää.

– Kävijöiden määrää kannattaa seurata enemmän trenditasolla ja välillisenä mittarina: jos kävijämäärä kasvaa, samalla pitäisi kasvaa myös se toiminta mitä halutaan saada aikaiseksi. 

Keskity olennaiseen

Moni pienyrittäjä hyödyntää pääasiallisena markkinointikanavanaan somea, kuten Facebookia. Virtasen mukaan yksi markkinointiin liittyvä haaste on, että yritämme “olla läsnä kaikkialla ja kaikissa kanavissa”.

– Tärkeämpää olisi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja opetella se riittävän hyvin. Monelle pienyrittäjälle riittää, että on hyvä perusosaaminen verkkosivuista ja ymmärtää miten Google toimii, hän kannustaa.

Facebook ja Google tavoittavat ison kohdeyleisön, joten yleisohjeena voisi olla opetella nämä kaksi hyvin ja laajentaa sitten vasta huomiota muihin kanaviin.

– Toki tilanne riippuu aina yrityksestä ja toimialasta, mikä on se järkevin kanava juuri itselle. Mutta yhden kanavan kun hoitaa hyvin voi saada parempia tuloksia, kuin että yrittää olla yhtä aikaa viidessä.

 Itse asiassa Virtanen ohjaisi mielellään yrittäjät kokonaan pois kanavavetoisesta ajattelusta.

– Hedelmällisempää on tunnistaa manuaalista työtä vaativia asioita, joihin digitaaliset työkalut tarjoavat pienyrittäjän arkea helpottavan ratkaisun. Esimerkiksi ajanvaraustoiminnallisuus, missä yrittäjän kalenteri on integroitu yrityksen verkkosivuille. Asiakas voi varata suoraan itselleen sopivan tapaamisajan, mikä säästää molempien osapuolten aikaa, hän mainitsee.

Panosta pitkäjänteisyyteen 

Virtanen kannustaa yrityksiä yksittäisten digikampanjoiden sijaan pitkäjänteiseen markkinointiin, sillä tulokset syntyvät harvoin yhdessä yössä.

– Panostukset tunnettuuteen ja näkyvyyteen voivat kantaa hedelmää vasta viikkojen tai kuukausien päästä. Aika pieni porukka on juuri sillä hetkellä ostohousut jalassa, kun oma kampanjasi on käynnissä. Tärkeämpi kysymys onkin, miten varmistat markkinoilla sen, että olet ykkösenä mielessä siinä vaiheessa kun asiakkaalle tarve lopulta syntyy, hän pohtii. 

Jos yrityksen verkkosivusto ja tuotteet ovat kunnossa, pienikin markkinointibudjetti voi riittää.

– Ei tarvita jäätävän isoa budjettia erottumaan isoista toimijoista, mutta toisaalta täysin ilmaistenkaan kanavien varaan ei kannata ripustautua. Tarvitaan aikaa ja jonkin verran myös rahaa, että mainonnan työkalut oppivat löytämään optimaalisen kohderyhmän.

– Suunnitelmallisuus, kohdentaminen ja pitkäjänteisyys tuottavat yleensä tulosta pienelläkin budjetilla, hän summaa. 

Tee ainakin nämä!

  1. “Kaikkein tärkein asia on ymmärtää asiakkaita: heidän arkeaan, ongelmiaan ja mihin he hakevat ratkaisu. Asiakasymmärryksen pohjalta pystyt määrittelemään tärkeimmät kohderyhmäsi ja rakentamaan markkinointisuunnitelmasi johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti.”
  1. “Rakenna verkkosivusi huolellisesti tukemaan liiketoimintaasi: tuota sisältöä, joka vastaa asiakkaan ongelmiin ja kysymyksiin. Aseta mittarit, jotka kertovat sivujen toimivuudesta enemmän kuin kävijämäärä. Määrittele toimenpiteet, joita haluaisit asiakkaan tekevän: esimerkiksi tarjous- tai yhteydenottopyynnön jättäminen tai tapaamisajan varaaminen. Varmista, että sivustosi löytyy Googlen kautta.”
  1. “Valitse kanava tai kanavat, joista tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Uusien asiakkaiden tavoittamiseksi ole valmis pitkäjänteiseen työhön ja käyttämään myös rahaa markkinointiin.”
     

Tervetuloa maksuttomaan webinaariin 16.3.2021

Ilmoittautuminen webinaariin on päättynyt.

 

Business Jyväskylän webinaarisarja ja niihin liittyvät yritysklinikat on suunnattu kaikille keskisuomalaisille mikro- ja pienyrittäjille. Palvelut kuuluvat Keski-Suomen Liiton rahoittamaan hankkeeseen “Keskisuomalaisten pk-yritysten koronavaikutusten hallinnan sparraus ja tukeminen”.

Tutustu muihin artikkeleihin