Maastoon vaikka joka päivä
Työnsä tai harrastustensa puolesta maastossa paljon liikkuva on tarvinnut tähän asti useamman kulkupelin eri vuodenaikoja varten. Jyväskyläläiset Petri Kuikka ja Olli Honkamäki kehittivät auton peräkonttiin mahtuvan monitoimiajoneuvon, jota voi käyttää vuoden jokaisena päivänä.
Talvisella videolla näkyvä ajoneuvo näyttää tavallista järeämmältä Stigalta. Ulkonäkö pettää, sillä kyseessä on Jyväskylässä suunniteltu ja koottu noin 100-kiloinen Vaellan-monitoimiajoneuvo, joka liikkuu ketterästi maastossa kesät talvet olosuhteisiin valitulla alustalla: pyörillä, suksilla, telalla tai näiden yhdistelmillä.
Vaellanin taustalta löytyy yrittäjäduo Petri Kuikka ja Olli Honkamäki. He tutustuivat toisiinsa Tanalla, missä Kuikka vastasi tuotekehityksestä ja Honkamäki toimi kansainvälisessä myynnissä. Honkamäki oli ehtinyt ennen tehdä pitkään uraa myös Valtralla. Pitkä kokemus kansainvälisestä teollisuudesta ja kaupasta näkyy Vaellanin liiketoiminnassa.
Kohtaamispaikka teollisille yrittäjille
Vuonna 2015 Kuikka ja Honkamäki perustivat Superlion Oy:n. Ensimmäinen liiketoiminta oli 2016 Kuokkalassa avattu “tuotekehittäjien kuntosali” eli 24/7 toimiva sopuhintainen vapaa-ajanverstas Creater, missä tulevat yrittäjät saavat suunnitella ja työstää ensimmäisiä prototyyppejään. Tarjolla on erilaisia työkaluja ja laitteita puun, metallin ja elektroniikan työstämiseen.
– Perustamisestaan asti Creater on ollut mielenkiintoinen kohtaamispiste innovatiivisille ihmisille. Verstaalla on saanut alkunsa monta uutta ideaa ja yhteistyökumppanuutta, Kuikka mainitsee.
Creater-verstaan lisäksi Superlion ryhtyi kehittämään erilaisia näytteenottolaitteita ympäristöalan tarpeisiin.
Sitten vesistönäytteenottajat alkoivat kysellä, olisiko yrittäjillä ideaa, miten päästä liikkumaan helpommin itse näytteenottopaikoille. Ne kun saattoivat olla esimerkiksi suolla tai muuten hankalien yhteyksien päässä.
– Lähdimme etsimään tähän ratkaisua. Siitä syntyi ensimmäinen versio kevytmoottorikelkasta, Kuikka taustoittaa tuoteidean syntymistä.
Pilkkimiesten suosikki
Tuotekehitys käynnistyi 2016, ja useamman tuoteversion kautta Vaellan tuli markkinoille omana liiketoimintanaan 2021.
– Lähes kaikki ulkonäköä myöten on ehtinyt tässä välissä muuttua, Kuikka kertoo.
Vaellan eroaa “oikeasta” moottorikelkasta paitsi kokonsa ja painonsa puolesta, myös ennen kaikkea siinä, että osia vaihtamalla se muuntautuu kulkuvälineeksi vuoden jokaiselle päivälle ja eri maasto-olosuhteisiin.
– Tuotesuunnittelussa tähdättiin myös siihen, että laitteen voi kasata ilman työkaluja toimintavalmiiksi viidessä minuutissa, ja että se mahtuu purettuna pieneen tilaan.
Laitteen monipuolisuus on myös hyvää bisnestä.
– Jos asiakkaat ostavat talvella kelkkaversion, kesän lähestyessä he ostavat siihen pyörät. Tasainen sykli helpottaa markkinoille pääsyä, Honkamäki sanoo.
Vaellanista innostuivat ensimmäisenä suomalaiset pilkkimiehet. Ketterä ja pienikokoinen laite sisälsi moottorikelkasta tutut ja heille oleelliset ominaisuudet – eli sillä pystyi kulkemaan nopeasti jäällä – mutta laite mahtuu auton peräkonttiin, joten erillistä traileria ei tarvita.
Vaellanin ajoneuvoja hankitaan paljon myös ammattilaisten tarpeisiin. Yhteistyötä on tehty esimerkiksi Puolustusvoimien kanssa. Tällä hetkellä laitteita on saatavilla Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Baltian maissa sekä Kanadassa ja USA:ssa.
Tärkeintä on hyvä tiimi
Kuikka ja Honkamäki korostavat, että vaikka he ovat alun perin muodostaneet yrityksen ytimen, liiketoiminta ei olisi siinä missä se on nyt ilman loistavaa tiimiä.
– Tiimin rakentaminen on avainasemassa – se, että löydät oikeat henkilöt, jotka pystyvät toimimaan hyvin yhteen ja viemään asioita eteenpäin.
– Meidän rekrytoinnit ovat kyllä menneet ihan nappiin. Organisaatiomme puhaltaa hienosti samaan hiileen, Honkamäki kehuu.
Vaellanin oma organisaatio on pieni, sillä tuotanto tapahtuu pitkälti paikallisen kumppaniverkoston voimin.
– Kotimaisuus on meille tärkeä arvo, ja tuotteelle onkin myönnetty Avainlippu-tunnus. Laitteet kokoaa ydinkumppanimme Metalko tuolla Sääksvuoressa, Kuikka kertoo.
Verkostomuotoinen liiketoiminta edellyttää omanlaista johtamista.
– Se mikä on meille itsestäänselvyys, ei sitä ole välttämättä kumppaneille. Esimerkiksi kommunikaation selkeys ja tarkkuus korostuvat.
Tärkeää on myös growth mindset, eli että yritys suhtautuu vastoinkäymisiin ratkaisuhakuisesti.
– Tämä on iso osa meidän yrityskulttuuriamme. Jos joku vanha malli ei toimi, löydetään uusia tapoja toimia.
Asiakaslähtöistä tuotekehitystä
Honkamäki sanoo, että Vaellan on onnistunut muuttamaan perinteistä markkinaa kehittämällä monella mittarilla aikaisempaa resurssitehokkaamman tuotteen, joka soveltuu niin vapaa-ajalle kuin ammattikäyttöönkin. Tuotekehitystä on tehty asiakaslähtöisesti.
– Onhan se hienoa, että tuotteeseen olla niin tyytyväisiä, että jopa suomalaiset, jotka harvoin kehuvat, ovat soittaneet ja kiitelleet laitetta, hän kertoo.
– Fiilis on fantastinen. Eihän yrittäminen koskaan ole pelkkää iloa ja onnistumista, meilläkin on ollut paljon vastoinkäymisiä. Mutta viime kädessä olemme onnistuneet valitsemaan juuri ne avaimet, joita menestykseen tarvitaan.
Teksti: Annukka Ollitervo
Kuvat: Petteri Kivimäki