Siirry suoraan sisältöön

Kaksikäyttöteknologia kehittyy sijoitusenkelien siipien suojissa

Kaksikäyttöteknologia kehittyy sijoitusenkelien siipien suojissa

Kaksikäyttöteknologian kysyntä on ollut viime vuodet voimakkaassa nosteessa. Sekä siviili- että puolustuskäyttöön kohdennettua teknologiaa kehittävien startup-yritysten tie kasvuun on usein kiinni rahoituksesta. Sijoittajien löytämiseen tarjolla oleva apu kannattaa hyödyntää.

FiBAN eli Finnish Business Angels Network on yksi Euroopan suurimpia enkelisijoittajaverkostoja. Voittoa tavoittelematon järjestö tarjoaa alustan, jossa sijoittajat ja startup-yritykset kohtaavat. Verkosto tekee työtä, jotta Suomessa olisi mahdollisimman hyvä ilmapiiri startup-yrityksille ja sijoittajille.

- Me olemme onnistuneet, kun meidän enkelimme onnistuvat tekemään hyviä sijoituksia ja startupit saavat hyviä omistajia, osaamista ja verkostoja, Tiina Laisi-Puheloinen FiBAN toimitusjohtaja kertoo.

Aiemmin FiBAN sai vuodessa puolustusalan startupeilta vain muutamia hakemuksia. Nyt niitä on tullut vuoden sisällä noin 250. Syy tähän on selvä ja traaginen – Ukrainan sota. Markkinat ja sijoittajat ovat reagoineet maailman muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen.

Tiina Laisi-Puheloinen_©Jaakko_Jylha_DEED_Creative

Enkelisijoittajat ovat startupeille muutakin kuin rahaa. Usein enkelisijoittajia otetaan mukaan myös rahoitettavan yrityksen hallitukseen, toteaa FiBANin toimitusjohtajana toimiva Tiina Laisi-Puheloinen.

Pitchaus on taitolaji

Miten puolustus- ja kaksikäyttöteknologian startup-yrityksen sitten tulisi toimia, jos se haluaa hakea rahoitusta FiBANin kautta? Ensimmäinen askel on jättää hakemus FiBANin järjestelmään. FiBANin raati käy hakemukset läpi ja poimii niistä lupaavimmat. Tämän jälkeen raati ilmoittaa kiinnostavimmille yrityksille mahdollisuudesta päästä pitchaamaan eli esittelemään liikeideaansa sijoittajille.

FiBAN auttaa yrityksiä valmistautumaan esitykseen, jotta sijoittajien näkökulmasta tärkeimmät asiat nousevat esiin. Aikaa esitykselle on 3–4 minuuttia, joten jokainen sana ratkaisee.

FiBAN järjestää kahdesti vuodessa ison puolustus- ja turvallisuusalan pitchaustapahtuman, jossa yritykset pääsevät esittäytymään valikoidulle sijoittajajoukolle. Näistä tapahtumista seuraava järjestetään 18. marraskuuta Slush-tapahtuman yhteydessä. Esityksen jälkeen FiBAN saattaa yhteen yritykset ja kiinnostuneet sijoittajat, ja neuvottelu voi alkaa.

Hyvä liikeidea on ratkaisu ongelmaan

Kaksikäyttöteknologian kentälle pyrkiville yrityksille Laisi-Puheloisella on selvä viesti: mieti, missä muualla nykyistä osaamistasi voidaan hyödyntää. Kriisitilanteissa on katettava samanlaisia perustarpeita kuin normaalioloissakin: suoja, energia, ravinto ja uni.

Jo ennen hakemuksen jättämistä FiBANille yrityksellä pitää tietysti olla hyvä idea.

- Johonkin ongelmaan ratkaisu, Laisi-Puheloinen tiivistää. – Tiimin pitää olla todella uskottava, vahva ja sitoutunut.

Hän painottaa, että erityisesti puolustusalalla on tärkeää huomioida sekä yrityksen tiimin että sijoittajien turvallisuustaustat. Sillä puolustushankintoja tehdessä yritysten taustat ja omistajuudet käydään todella tarkasti läpi. Suomalaisilla puolustusalan yrityksillä on etulyöntiasema maailmalla, sillä iso osa miespuolisesta väestöstä on käynyt asepalveluksen.

Tärkeää ennen rahoituksen hakemista on miettiä liikeidean skaalautuvuutta. Kansainväliset kasvumahdollisuudet on oltava sijoittajien mielenkiinnon herättämiseksi. Realistinen vuoden parin rahoitussuunnitelma pitää myös löytyä.

Enkelisijoittajat tarjoavat enemmän kuin rahaa

Laisi-Puheloinen täsmentää, että enkelisijoittajat ovat startupeille usein muutakin kuin rahaa. Usein yksi sijoittajaryhmän jäsenistä otetaankin rahoitettavan yrityksen hallitukseen. Enkelisijoittajat tarjoavat samalla omaa osaamistaan ja usein sitoutuvat yrityksen kasvattamiseen.

Pieni osa startup-yrityksistä on lottovoittoja, läheskään kaikki eivät menesty. Sijoittajat ottavat tietoisen riskin.

Yhden vinkin Laisi-Puheloinen vielä antaa kaksikäyttöteknologiaa kehitteleville yrityksille.

- Nämä markkinat ovat globaaleja, eivät lokaaleja.

Hän painottaa, että yrityksen tähdätessä maailmanmarkkinoille kannattaa tutkia ensin, millaisia vakuuttavia referenssejä on mahdollista saada omalta lähiseudulta.

Puolustusvoimien puolustusselontekoon kannattaa tutustua. Se tarjoaa muun muassa tietoa, mihin kehityshankkeisiin panostetaan. Laisi-Puheloisen mukaan startup ei pärjää myymällä pelkästään Suomen Puolustusvoimille, mutta kansainväliseen kauppaan pyrittäessä aina ensimmäisenä kysytään, ovatko oman maan puolustusvoimat jo asiakkaana. Merkittävä uskottavuustekijä voi löytyä omasta kotikunnasta.

- Meillä on 16 alue-enkeliä ympäri Suomen, myös Keski-Suomessa, Laisi-Puheloinen muistuttaa.

Rahoittajien logot yhdessä-1

 

Tutustu muihin artikkeleihin