Siirry suoraan sisältöön

Jo yksi klinikka voi muuttaa yrityksen markkinoinnin suunnan

Jo yksi klinikka voi muuttaa yrityksen markkinoinnin suunnan

Digimarkkinoinnin klinikka on Jyväskylän kaupungin tunnin mittainen online-tapaaminen, missä yritys saa sparria ja uusia ajatuksia oman markkinointinsa kehittämiseksi. Usein jo yksi osallistumiskerta tarjoaa oivalluksia, jotka muuttavat markkinoinnin suuntaa ja fokusta. Jyväskyläläinen Hivo lähti toteuttamaan klinikalta saatuja oppeja – nyt markkinointiin on tullut uudistuksia ja lisää suunnitelmallisuutta.

Digimarkkinointitoimisto Flumenian toimitusjohtaja Sanna Virtasella on pitkä kokemus markkinointiklinikoiden vetämisestä. Hän tuntee hyvin yritysten kipupisteet.
– Vaikka klinikoille osallistuvat asiakkaat ovat erikokoisia yrityksiä eri aloilta, yllättävän paljon heillä on samankaltaisia haasteita, Virtanen kertoo.

Tyypillinen tilanne on esimerkiksi lähestyä digimarkkinointia kanavalähtöisesti. 
– Ensimmäinen kysymys saattaa olla, että miten voisimme näkyä Facebookissa paremmin, hän antaa esimerkin. 
– Ja vaikka sosiaalinen media korostuu pienyrittäjien markkinoinnissa, olisi tärkeää huolehtia verkkosivujen sisällöistä ja toimivuudesta, koska se vaikuttaa yrityksen hakukonelöydettävyyteen, Virtanen muistuttaa. 

On myös tavallista, että yrityksen markkinoinnista puuttuu suunnitelmallisuus ja kytkös liiketoimintastrategiaan – toisin sanoen tekeminen ei ole mittaroitua tai tavoitteellista.
– Digimarkkinoinnin klinikalla aloitankin keskustelun usein perusteista: ketä tavoitellaan ja mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaan. Eli miten markkinoinnin pitäisi tukea myyntiä ja liiketoimintaa, Virtanen täsmentää.

Palaute digimarkkinointiklinikoista on ollut erittäin hyvää: keskimäärin kouluarvosana on 9+. 

Sanna Virtanen_Flumenia_Oy4
Sanna Virtanen kannustaa yrityksiä hyödyntämään kaupungin tarjoamia klinikoita. Klinikasta on erityisesti apua niille, joista tuntuu, ettei tiedä mitä seuraavaksi kannattaisi markkinoinnin suhteen tehdä. – Tällaista arjen jumeja ehditään hyvin jumpata auki tunnin aikana, Virtanen lupaa. 

Kasvutahtoinen hyötyy klinikoista

Normaalisti yritykset osallistuvat kaupungin klinikoille kertaluonteisesti. Jos kuitenkin yritys on hyvin kasvutahtoinen ja motivoitunut edistämään markkinointiaan, jatkokäynti voi tulla tarpeeseen. Tällainen on esimerkiksi jyväskyläläinen sähköasennuksia tekevä Hivo.
– Huomasimme ensimmäisen keskustelun aikana, että Hivolla on paljon suunnitelmia, kasvutavoitteita ja tiukka aikataulu, Virtanen kuvailee. 
– Päädyimme kokeilemaan ratkaisua, missä yritys osallistuu kahteen tai kolmeen klinikkaan, jolloin voimme tukea yrityksen kasvutavoitteita ja miettiä markkinoinnin toimintamallia siltä pohjalta, mitkä asiat ovat kriittisimpiä laittaa ensimmäisenä kuntoon ja mitä voidaan tehdä myöhemmin. 

Tavoitteena 100 % digitaalinen myynti

Nykyisellä liiketoimintakonseptilla vasta vajaan vuoden toiminut Hivo haluaa uudistaa sähköasennusten ostamisen ja myymisen, kertoo yritystä luotsaava Aleksi Valkonen
– Meillä on kuluttajille ja B2B-kumppaneillemme selkeät ja kiinteähintaiset palvelut, jotka voi ostaa verkkokaupastamme. Palvelumyyntimme on digitaalista, automatisoitua ja skaalautuvaa niin pitkälle kuin mahdollista, Valkonen sanoo. 

Yritys on tehnyt verkkokauppaansa varten omaa softakehitystä, koska markkinoilla ei ollut heille sopivaa ratkaisua tarjolla.
– Palvelumme on upotettavissa sujuvasti kumppaneiden myyntiprosessiin, jolloin sitä on helppo myydä. Kuluttajat taas hyötyvät selkeästä palveluprosessista. Asiakkaan ei tarvitse odottaa asentajan soittoa, vaan hän saa verkkokauppatilauksen jälkeen automaattiset vahvistusviestit, mistä näkee mitä palvelu maksaa ja milloin asentaja tulee. Lisäksi asiakas saa muistutuksen, kun asennusaika lähestyy, Valkonen antaa esimerkin.



Aleksi Hivo
Aleksi Valkonen kertoo aina olleensa yrittäjähenkinen. “En kaihda työntekoa tai tunteja. Lisäksi mentaliteettini on, että yrittäjän pitää tietää kaikesta – ei ehkä kaikkea, mutta valtaosa”, hän naurahtaa. Työn ohessa Valkonen kuuntelee noin neljä äänikirjaa viikossa.


Klinikalta oppia ja oivalluksia

Digimarkkinoinnin klinikan Valkonen bongasi Jyväskylän kaupungin LinkedIn-postauksesta.
– Ajoitus oli meille täydellinen, koska tulossa oli uusien palveluiden lanseeraus. Ajattelin, ettei tunnin keskustelusta asiantuntijan kanssa ainakaan haittaa ole, Valkonen muistelee.

Hän kertoo olleensa äärimmäisen tyytyväinen ensimmäiseen klinikkaan.
– Kun aikaa oli vain 50 minuuttia, keskustelussa mentiin suoraan syvään päätyyn. Vaikka ymmärrän digimarkkinoinnista jotain, se ei kuitenkaan ole vahvuuteni. Asiantuntija osasi kaivella, haastaa ja kysellä juuri oikeita asioita, Valkonen kiittelee.

Valkonen on uudistanut Hivon markkinointia saamiensa oppien ja oivallusten pohjalta. 
– Kun meillä on kaksi aika erilaista kohderyhmää (kuluttajat ja yritykset) niin on pakko määritellä tarkemmin millä keihäänkärjellä heitä lähestytään. Molempiin pitää myös varata riittävästi resursseja. 
– Toinen oivallus liittyi siihen, että sitä mitä tehdään, pitää pystyä myös mittaamaan.

Välitehtävistä konkreettista tukea kasvusuunnitelmiin

Tavoitteellisuus ja mittarointi muodostuivatkin klinikoiden välitehtäviksi. Valkosen mukaan ne ovat juuri niitä asioita, jotka yritykseltä ovat puuttuneet. 
– Sen lisäksi että teemme toimenpiteitä, nyt seuraamme myös miten ne toimivat. Olemme vieneet seurannan tällä hetkellä viikkotasolle asti. Kun osataan tehdä fiksummin asioita, niin säästyy myös aikaa ja rahaa.
– Syksyn klinikalla, joka on minulle kolmas, katsomme sitten mitä vastauksia mittarit meille tarjoavat – olemmeko tehneet viime kuukausina oikeita asioita. 

Viivan alla bisnes ainakin kasvaa hyvää vauhtia ja yritys työllistää täysipäiväisesti kaksi asentajaa. Kumppaneita on nelisenkymmentä. 

Tärkein tulos on kuitenkin Valkosen mukaan laadullinen: ajattelutavan muutos.
– Markkinointia ei kannata vain “tehdä”, vaan siihen pitää myös käyttää aikaa. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus tuovat tuloksia, hän kiteyttää.

Yrittäjä: kiinnitä digimarkkinoinnissa huomiota näihin asioihin

1. Suunnittele ja selkeytä mitä haluat markkinoinnilla saada aikaan. 
2. Tavoitteellisuus: Kytke markkinointi liiketoimintatavoitteisiin. Aseta mittarit ja seuraa niiden toteutumista.
3. Kanavalähtöisyyden sijaan keskity asiakaslähtöisyyteen. Huolehdi verkkosivujen hakukonelöydettävyydestä.
4. Sisällöntuotanto: tarjoa asiakkaille hyötyjä ja uutta tietoa, ei pelkkiä myyntipostauksia.
5. Priorisoi mitä on syytä tehdä ensin, mitä vasta sitten.

Hivo

  • Perustettu 2022, nykymuotoinen liiketoiminta käynnistynyt 2023.
  • Tarjoaa sähköasennuksia yrityksille ja kuluttaja-asiakkaille Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla.
  • Myynti tapahtuu digitaalisesti ja automatisoidusti oman verkkokaupan kautta.
  • Työllistää tällä hetkellä 5 henkilöä.
  • On mukana Yritystehtaan hautomossa.

 

Voisiko digimarkkinoinnin klinikka hyödyttää sinun yrityksesi kasvusuunnitelmia? Seuraava klinikka järjestetään 23.10. ja siellä on vielä tilaa. >> Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

 

Teksti: Annukka Ollitervo

Tutustu muihin artikkeleihin