Työuupumusta ja yksinäisyyden lisääntymistä; suomalaisten kokemuksia työhyvinvoinnin toteutumisesta haastavat monet riskitekijät. Samanaikaisesti työikäisten liikunnallisen elämäntavan puutteet tuovat vuosittain miljardiluokan laskun yhteiskunnan maksettavaksi ja heikentävät merkittävästi yritysten tuottavuutta. Liike on tunnetusti lääke moneen vaivaan, mutta hyvinvoivien yksilöiden ja tuottavien työntekijöiden saavuttaminen vaatii muuttuvassa yhteiskunnassa myös uudenlaisia reseptejä, jotka kannustavat fyysiseen aktiivisuuteen.
Uusia reseptejä hyvinvoinnin haasteisiin tarjoaa digitaalinen pelimaailma. Pelillistämistä, eli pelejä ja niihin kuuluvia elementtejä on hyödynnetty vielä aivan liian vähän liikkumiseen motivoinnissa. Tarvitaankin vain rohkeita visionäärejä, jotka eivät pelkää tarttua haasteeseen luoda ja toteuttaa aitoon tarpeeseen vastaavia pelillistettyjä ratkaisuja yhdessä muiden työhyvinvoinnin edistämisestä kiinnostuneiden toimijoiden kanssa.
Kansallinen Sport Suomi -verkosto sekä Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymä -hanke kutsuvat yritystoimijoita mukaan ideoimaan sellaisia pelaamisesta ammentavia innovaatioita, jotka lisäävät liikettä ja tukevat liikunnallisen elämäntavan löytämistä erilaisissa työympäristöissä. Olet lämpimästi tervetullut mukaan, edustitpa sitten
• työnantajayritystä, joka on kiinnostunut työhyvinvoinnin eteenpäin viemisestä ja tuottavuuden kasvattamisesta organisaatiossa tai
• pelifirmaa tai liikunta-/hyvinvointialan yritystä, jolla on halukkuutta ratkaista liikkumattomuuden koodia työelämässä tuote-/palvelutarjontaa kehittämällä
Työpajaan osallistuvat pääsevät suunnittelemaan yhdessä muiden mukaan lähtevien yritystoimijoiden kanssa työelämän tarpeisiin istuvia tuotoksia, kuten peli- tai sovellusaihioita tai muita pelillistettyjä toimintatapoja, joiden jatkokehittämistä todellisiksi innovaatioiksi jatketaan kevään toisessa työpajatoteutuksessa 11.4. Jyväskylän Yritystehtaalla. Yhteiskehittäminen tarjoaa niin ikään mahdollisuuden kestävään arvoverkostoitumiseen muiden aktiivisten toimijoiden kanssa tematiikan ympärillä.
Ohjelma:
🕐 14.3.2024 12:30–16:15
📍 Crazy Town Jyväskylä, Learning Cafe -tila
12.30 Kahvitarjoilu
13.00 Virittäytyminen tunnelmaan
- Tervetulotoivotus järjestäjiltä
- Tuomas Rauhansalo / KSEOK & Alisa Heikkinen / Sport Suomi -verkosto
- Asiantuntijapuheenvuorot
- Digitaalisen harrastamisen vallankumous: E-urheilu ja pelikulttuuri hyvinvoinnin ajureina
Kimmo Leinonen, projektipäällikkö, Espoon kaupunki
- Pelimarkkinoilla aukko liikkumiseen kannustaville peleille
FT Tim Luoto
13.45 Työpajatyöskentely
- Fasilitoijana palvelumuotoilun asiantuntija Anu Raulo, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
16.00 Työpajan yhteenveto ja jatkon viitoittaminen
16.15 Tilaisuuden päätös
Lisätietoja:
Alisa Heikkinen
alisa.heikkinen@jyvaskyla.fi
+35840675 3066
.png?width=339&height=113&name=kuva%20(1).png)