Siirry suoraan sisältöön

Yritysklinikalta käytännön vinkkejä oman liiketoiminnan kehittämiseen

Yritysklinikalta käytännön vinkkejä oman liiketoiminnan kehittämiseen

Yritysklinikka1Yritysklinikka on Business Jyväskylän tarjoama maksuton palvelu, missä yritys saa tunnin mittaisen asiantuntijasparrauksen oman liiketoimintansa kehittämiseksi. Mitä klinikalla tapahtuu ja mitä hyötyä siitä on?

Käynnissä on Business Jyväskylän digimarkkinoinnin online-klinikka, missä markkinoinnin asiantuntija Sanna Virtanen Flumeniasta käy läpi valokuvaaja Sari Muhosen markkinointia, esittää kysymyksiä ja antaa kehitysvinkkejä. Aikaa keskusteluun on yksi tunti.

Tiedätkö, mistä asiakkaasi tulevat verkkosivuille? Oletko tehnyt Google-mainontaa? Onko sinulla käytössä Google Analytics tai muu kävijäseuranta? Onko Yoast tuttu? Onko sivustolle asennettu Facebook-pikseli?

Tunnissa ei ehdi kaikkea, mutta yllättävän monta asiaa kuitenkin. Virtanen ja Muhonen pohtivat sivuston hakukonelöydettävyyttä ja sopivia hakusanoja, verkkosivuston rakennetta ja sisältöjä, kampanjoimista sekä some-mainonnan kohdentamista.

– Miten kuvailisit kuvaustyyliäsi tai miten erotut muista alueen kuvaajista? Virtanen kysyy.

Käy ilmi, että Muhosella on kansainvälistä kilpailumenestystä ja Jyväskylässä lähes ainutlaatuisia meriittejä. Ne kannattaisi tuoda verkkosivustolla esille.

Terävöitystä asiakaslähtöisyyteen

Digimarkkinoinnin klinikka on osa keskisuomalaisille pienyrittäjille kohdennettua webinaarisarjaa. Kunkin webinaarin vetäjä on pitämässä samasta aiheesta myös Yritysklinikkaa. Koska kiinnostus digimarkkinointia kohtaan on ollut niin suurta, Business Jyväskylä järjesti siihen liittyviä klinikoita tänä keväänä kaksi.

Ensimmäisen klinikkapäivän perusteella Sanna Virtanen arvioi, että pienyrittäjien keskuudessa digimarkkinointi koetaan hyvin laajaksi ja haastavaksi kentäksi. Onneksi intoa asioiden kehittämiseen ja ratkaisujen etsimiseen kuitenkin löytyy.

– Monen yrityksen kompastuskivi on se, että tuotteita ja palveluja mietitään ja markkinoidaan yrityksen omasta näkökulmasta. Siitä seuraa, että verkkosivusto ei oikein vastaa asiakkaan hakemia termejä, jolloin löydettävyys on heikkoa ja kilpaillaan liian laajojen tai omaan liiketoimintaan kuulumattomien termien kanssa Googlen näkyvyydestä. Uusi asiakas ei lähde etsimään ratkaisuja jonkun yrityksen nimen vaan tiettyjen avainsanojen kautta, Virtanen muistuttaa.

Myös some-markkinoinnin heikot tulokset voivat aiheuttaa turhautumista.

– Tyypillisesti kun seuraajia on vähän, ei silloin välttämättä tavoiteta sitä potentiaalisinta asiakaskuntaa. Esimerkiksi Facebook-mainontaan on olemassa tehokkaita kohdentamiskeinoja, kunhan ne tietää ja tunnistaa, Virtanen sanoo.

Konkreettisia ideoita oman markkinoinnin kehittämiseksi

Oman kokemuksensa perusteella Sari Muhonen suosittelee Business Jyväskylän klinikkaa pienyrittäjille, jotka haluavat oppia ja kehittää liiketoimintaansa.

– Yksinyrittäjänä on paljon hoidettavia asioita eikä osaaminen ja aika ei vaan riitä kaikkeen. Varsinkin markkinointi ja mainonta ovat asioita, jotka jäävät helposti vähemmälle huomiolle, hän pohtii.

Muhonen sai klinikalta ideoita erityisesti verkkosivustonsa kehittämiseksi.

– Aion kiinnittää huomiota ainakin hakukoneoptimointiin ja sopivien hakusanojen käyttöön. Some-markkinointi vie sekin oman aikansa – hyvä ajatus oli jatkossa suunnitella ja ajastaa postaukset etukäteen, hän sanoo.

Yhtenä tulevaisuuden kehityskohteena Muhosen mieleen jäi asiakaspalautteen digitaalinen kerääminen ja hyödyntäminen.

– Ehkä tästä voisi myös järjestää oman koulutuksen tai webinaarin? hän ehdottaa.

Yritysklinikka tarjoaa maksutonta sparrausta Jyväskylän seudun yrityksille

Business Jyväskylän yritysklinikka on tunnin mittainen maksuton yrityskohtainen sparraus Jyväskylän seudun yrityksille. Yritysklinikalla arvioidaan yrityksen mennyttä ja tulevaa yhdessä puolueettoman asiantuntijan kanssa ja etsitään ratkaisuja liiketoiminnan kehittämiseksi. Kaikki yritysklinikalla käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia. Koska aikoja ja paikkoja on tarjolla rajoitetusti, mukaan hakeudutaan täyttämällä ennakkotietolomake. Yhden klinikkapäivän aikana ehditään tavata 6–7 yritystä.

Kaipaako yrityksesi sparrausta aiheeseen, josta ei ole vielä järjestetty yritysklinikkaa? Ehdota yritysklinikan aihetta. 

Ehdota uutta yritysklinikkaa

Tutustu muihin artikkeleihin