Verkostona globaaleille markkinoille – HX-hanke etenee Keski-Suomessa
Lisää artikkelin Featured image
Keskisuomalaisista yrityksistä muodostunut arvoverkko tavoittelee globaaleja markkinoita Puolustusministeriön HX-hankkeeseen liittyen. HX-hävittäjähankkeen tavoitteena on korvata Suomen ilmavoimien käytöstä vuosien 2025 ja 2030 välillä poistuva Hornet-kalusto uusilla monitoimihävittäjillä.
Suomen kaikkien aikojen suurimpaan puolustustarvikekauppaan osallistuu puolustushallinnon fasilitoiman tarjouskilpailun kautta viisi OEM-hävittäjätoimittajaa. Tarjouskilpailu käynnistyy kuluvan vuoden huhtikuussa. Keskisuomalaisilla pk-yrityksillä voi olla merkittävä rooli hävittäjähankkeen suorassa ja epäsuorassa teollisessa yhteistyössä. Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö on koonnut alueen yrityksistä arvoverkoston, joka voi yhteistyössä tarjota osaamistaan isoille OEM-toimittajille, kuten Boeing, Lockheed Martin, Saab, Dassault ja BAE Systems.
HX-hankkeen keväällä 2017 aloitettu työ parinkymmenen yrityksen kanssa jatkuu vahvana.
– Kaupungin rooli julkisena puolueettomana toimijana on rakentaa liiketoimintaekosysteemejä, joissa yrityksillä on uudenlaisia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Muodostamme näitä yritysten arvoverkostoja yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla, toteaa Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikön projektipäällikkö Maria Hyppönen.
– Yritysryhmien arvoverkoista kehitetään digitalisaation avulla kilpailukykyisiä kokonaisratkaisuja ja arvoverkoissa mukana olevat yritykset vastaavat yhdessä globaaliin kysyntään. Tämä edellyttää toimijoilta avoimuutta, kokeilunhalua, uudenlaista yhteistyötä ja sitoutumista. Kaupunki toimii ohjaajana, koordinoijana, yritysten haastajana ja yhdistäjänä, asiantuntijoiden löytäjänä ja lisäksi toimenpiteiden alullepanijana, Hyppönen summaa.
Kartoitus kokosi yritysryppään osaamispääoman
Yritykset ovat tavanneet useaan otteeseen työpajojen merkeissä ja heinäkuussa 2017 heillä oli mahdollisuus verkostoitua hävittäjätoimittajien kanssa Neste Rally -tapahtuman yhteydessä järjestetyssä HX Rally -seminaarissa. Vuoden 2017 loppupuoliskolla parinkymmenen hankkeeseen osallistuvan yrityksen palvelutarjoamasta luotiin Kasvun Roihun toimesta osaamiskartoitus.
– Osaamiskartoituksen tarkoituksena oli saada parempi ymmärrys yritysten ekosysteemien osaamispääomasta ja vahvuuksista, jotta verkosto voi käydä uskottavammin keskustelua OEM-jättien ja Puolustusvoimien kanssa, taustoittaa Kasvun Roihun partneri, hallituksen puheenjohtaja Nina Rautiainen.
Kartoituksessa kävi mm. ilmi, että yrityksillä on verkostona erittäin vahvoja, suuria toimijoitakin kiinnostavia referenssejä ja yhteistyökumppaneita.
– Tammikuun työpajassa päätimme jatkaa osaamiskartoituksen pohjalta työtä kolmella tasolla: brändin, bisneksen ja teknisten asioiden näkökulmista. Brändi liittyy siihen, kuinka uskottavia yritykset ovat arvoverkkona, bisnes puolestaan siihen, miten näiden kasvuyritysten liiketoiminta osuu globaalien toimijoiden verkostoon – myös ilman tulevaa hävittäjähankintaa.
– Kolmas konkreettinen askel ovat tekniset asiat, jotka liittyvät esimerkiksi teknologisen kyvykkyyden osoittamiseen ja sopimusten neuvottelemiseen. Jokaisen toimijan ei tarvitse neuvotella erikseen, vaan toimisimme rintamana. Ison kuvan tavoitteena on päästä suoraan keskusteluyhteyteen Ilmavoimien esikunnan ja logistiikkalaitoksen kanssa siitä, millaisia vaatimuksia ja tarpeita he näkevät tälle osaajien ekosysteemille, Rautiainen summaa.
Kesäkuussa HX-hankkeeseen kuuluvia monitoimihävittäjien toimittajia odotetaan Ilmavoimien, Suomen Ilmailuliiton ja Keski-Suomen Ilmailijat ry:n järjestämään juhlalentonäytökseen, joka järjestetään Tikkakoskella Ilmavoimien 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.
“Valtavan kokoinen kädenojennus kaupungilta”
Pohjoismaiden johtava pelastusajoneuvojen valmistaja Saurus Oy kuuli HX-hankkeesta Suomen Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistyksen (PIA) kautta.
– Olemme toimineet pitkään Puolustusvoimien ja mm. Millogin kanssa tukitoimien varmistajana. Tuotteemme valmistetaan aina vaatimusten ja laatustandardien mukaisesti vaadittuihin olosuhteisiin, arktinen osaaminen keihäänkärkenä. Kansainvälistä kauppaa olemme tehneet jo 90-luvulta lähtien. Jyväskylän kaupungille täytyy antaa kiitosta siitä, että tällaisia hankkeita fasilitoidaan, toteaa Saurus Oy:n toimitusjohtaja Juhani Härkönen.
– Ilman kaupungin roolia tämän yritysryppään verkostoitumista ei olisi tapahtunut: en näe mitään mahdollisuuksia siinä, että yksittäisellä yrittäjällä olisi kyvykkyyttä ja resursseja lähteä toteuttamaan tällaista projektia.
Härkönen pitää tärkeänä jo yksistään sitä, että yritysten verkko eri toimialoilta on löydetty yhteistyömahdollisuuksineen. Kesän 2017 HX Rally -seminaaria hän muistelee ilolla.
– Silloin olin todella tyytyväinen jyväskyläläisen yrityksen edustaja, hän naurahtaa.
– Tilaisuus oli kaikin puolin hyvin organisoitu ja se oli valtavan kokoinen kädenojennus kaupungilta yrittäjien suuntaan. Kaupunki on ikään kuin viheltänyt pelin käyntiin, toimii monella tasolla yritysten valmentajana ja me yritykset olemme pelikentällä. Katsotaan kuka tai ketkä pelaa sitten maaliin saakka – toivottavasti joku tai jotkut tästä porukasta onnistuvat saamaan kauppaa isojen OEM-toimijoiden kanssa, Härkönen summaa.
Arvoverkko mahdollistaa uudenlaisen bisneksen innovoinnin
Myös Protaconin digitalisaatiojohtaja Matti Lahti näkee erittäin tärkeänä kaupungin työn yritysverkostojen rakentajana ja mahdollistajana.
– Tämä on erittäin tärkeää ja antaa mahdollisuuden yritysten kasvuun sekä sisä- että ulkomarkkinoilla. Hävittäjähanke voi lisätä huomattavasti puolustusteollisuuden yhteistyötä ja taloudellista vaikutusta Keski-Suomessa. Parhaimmillaan tämä tarkoittaa sekä valmistavan teollisuuden, että ohjelmistosektorin voimakasta työllistävää vaikutusta hankkeen ympärillä, Lahti toteaa.
Protacon lähti mukaan hankkeeseen vuoden 2017 alussa. Lahden mukaan arvoverkko on jo nyt tuottanut heille uusia kontaktipintoja sekä potentiaalisia uusia yhteistyö- ja liiketoimintamahdollisuuksia.
– Arvoverkon sisällä voimme jakaa ajatuksia yritysyhteistyön nykytilasta ja innovoida yhdessä muiden yritysten kanssa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, joita ilman arvoverkkoa olisi hankala tai jopa mahdotonta tunnistaa.