Varmista yrityksesi maksuvalmius ja käyttöpääoma kriisitilanteissa
Miten mikro- ja pienyritykset voivat ennakoida ja parantaa omaa maksuvalmiuttaan kriisin keskellä? Business Jyväskylän seuraavassa webinaarissa 22.4. keskitytään ammattikouluttajan opein keinoihin, joilla yritys voi ennakoivasti selviytyä yllättävien tilanteiden aiheuttamista häiriöistä.
Ennen kuin voidaan puhua maksuvalmiudesta, pitää puhua kannattavuudesta, huomauttaa webinaarin kouluttaja ja sisäisen laskentatoimen asiantuntija Toivo Koski Tulosakatemiasta.
– Kannattavuuden näkökulmasta tulisi ensin varmistaa, että se mitä myy on tuotteistettu hyvin ja hinnoiteltu oikein, hän sanoo.
Kosken esimerkissä tuotteella on kolme kerrosta. Jos ydintuote on vesi, konkreettinen tuote on pullo, jossa vesi myydään ja laajennettu tuote puolestaan brändi, joka luo mielikuvan puhtaasta suomalaisesta vedestä.
– Pien- ja pk-yritykset hiovat yleensä ydintuotteensa viimeisen päälle kuntoon ja hinnoittelevat sen mukaan. Todelliset katteet syntyvät kuitenkin ylempien kerrosten kautta, hän muistuttaa.
Lue lisää: Hinnoittelulla kannattavuus kuntoon
Joustava kulurakenne tuo turvaa kriisin keskellä
Kriisitilanteissa monen yrityksen pelastava rengas on joustavaksi suunniteltu kulurakenne. Varsinkin aloittavan yrityksen kannattaa lähteä liikkeelle niin kevyellä kulurakenteella kuin mahdollista. Kaikkea ei tarvitse omistaa tai tehdä itse.
– Toimitilat voivat aluksi olla vähän vaatimattomammat ja alihankintaa kannattaa käyttää jos mahdollista. Esimerkiksi matkailuyrittäjän ei tarvitse omistaa kaikkia kiinteistöjä ja laitteita itse, vaan pyrkiä lainaamaan tai vuokraamaan tilanteen mukaan.
Koski muistuttaa, että erityyppisiä kriisejä on odotettavissa jatkossakin.
– Yleensä parhaiten selviävät ne yritykset, joilla on vähiten velkaa ja joustava kulurakenne. On tietysti selvää että lainaa on otettava, mutta siinäkin pyrkimys tulisi ottaa velka sellaista kohdetta vastaa, joka on helppo muuttaa rahaksi.
Muista laskuttaa!
Liiketoiminnan suunnittelun kivijalka on liiketoimintasuunnitelma. Tämän lisäksi tarvitaan kuitenkin konkreettista tulo- ja menovirtojen ennustamista: sitä, mistä rahaa tulee tilille ja paljonko sitä lähtee tililtä.
– Kassavirtaennuste on operatiivisen toimintasuunnitelman numeerinen muoto, Koski painottaa. Ennustaminen ei ole pelkkä excel-harjoitus, vaan juuri tässä kohtaa olisi tärkeä miettiä myös asiakashankinnan prosessia. Yrittäjän tehtävä on ymmärtää miten oma asiakasrajapinta muutetaan rahavirraksi. Esimerkiksi kuinka paljon tarvitaan laskennallisesti verkkosivukävijöitä, että niistä tietty prosentti jättää tarjouspyynnön ja tietty prosentti siirtyy lopulta asiakkaiksi.
Lue lisää: Mistä lisää myyntiä ja asiakkaita?
Lue lisää: Onnistu digimarkkinoinnissa
Yksi keskeinen tekijä on oikea-aikainen laskutus – myyntisaamisten kiertonopeus ja sitä kautta käyttöpääoman varmistaminen, kuten Koski muotoilee.
– Jos yrityksen vuosittainen liikevaihto on 1,2 miljoonaa euroa, laskutuksen siirtäminen esimerkiksi omaan kiireeseen vedoten kuukaudella aiheuttaa yrittäjälle 100 000 euron kassavajeen, Koski antaa esimerkin.
Kiinnitä huomiota ainakin näihin asioihin
- Varmista liiketoiminnan kannattavuus – jalosta palvelujasi ydintuotetta pidemmälle
- Suunnittele mahdollisimman joustava kulurakenne
- Tee kassavirtaennuste eli perehdy ja suunnittele miten asiakasrajapinta muutetaan euroiksi
- Laskuta heti kun mahdollista
Tervetuloa webinaariin 22.4.
Tervetuloa maksuttomaan “Yrityksen liiketoiminta ja talous “-webinaariin 22.4. klo 9.00–10.30. Pitkän linjan kouluttajana ja yrittäjänä Toivo Koski tietää, missä asioissa pienyrittäjä tyypillisesti tarvitsee preppausta. Webinaarissa tullaan tekemään useita laskuharjoituksia ja käymään läpi esimerkkejä, jotka auttavat yrittäjää tämän arjessa.
Webinaarin ilmoittautuminen on sulkeutunut, jos haluat mukaan ota yhteys: Tiina Järvelin, 050 308 2800, tiina.jarvelin(a)jyvaskyla.fi
Mikäli aiheesta kiinnostuneita yrittäjiä ilmoittautuu tarpeeksi, teemasta järjestetään myös Toivo Kosken vetämänä yritysklinikka, jossa osallistuja saa tunnin mittaisen yrityskohtaisen sparrauksen webinaarin aiheesta. Lisäksi yritys saa luottamuksellista sparrausta yritystä koskeviin haasteisiin. Hae klinikalle tästä!
Business Jyväskylän webinaarisarja ja niihin liittyvät yritysklinikat on suunnattu kaikille keskisuomalaisille mikro- ja pienyrittäjille. Palvelut kuuluvat Keski-Suomen Liiton rahoittamaan hankkeeseen “Keskisuomalaisten pk-yritysten koronavaikutusten hallinnan sparraus ja tukeminen”.