Siirry suoraan sisältöön

Työelämän murros siivittää Howspacen kasvua

Neljä ihmistä mustat hupparit päällä
Neljä ihmistä mustat hupparit päällä

howspace heroJyväskyläläinen Howspace kasvaa ja kansainvälistyy nyt vauhdilla. Asiakkaita on jo 40 maassa ja tavoitteena on kaksinkertaistaa työntekijöiden määrä vuoden 2022 aikana. Kasvua siivittää pandemiasta lisävauhtia saanut työelämän murros.


Howspace on Humapista vuonna 2007 spin-offina perustettu ohjelmistoalan yritys, jonka alustaa käytetään Suomessa jo laajasti organisaatioiden yhteisen oppimisen ja kehittämisen työkaluna.

Viime vuodet kasvu on ollut voimakasta. Lisävauhtia toi koronapandemia, joka siirsi ihmiset etätyöhön ja tapahtumat verkkoon.

Suomen lisäksi Howspacella on omaa henkilökuntaa noin 15 eri maassa, esimerkiksi Kanadassa, USAssa, Hollannissa, Saksassa ja Australiassa.

Yrityksessä alusta asti eri rooleissa työskennellyt toimitusjohtaja Ilkka Mäkitalo korostaa globaalin ajattelutavan, mindsetin, merkitystä.
– Tulokulma kaikkeen tekemiseen tulee olla kansainvälinen. Emme ole vientiä tekevä jyväskyläläinen yritys vaan globaali organisaatio, joka palvelee asiakkaita kaikkialla maailmassa, hän antaa esimerkin.

Edelläkävijäyritykset johtavat muutosta

Työelämän murros ja siirtyminen digitaalisten työkalujen käyttöön näkyy kaikkialla – mutta ei vielä kaikkien yritysten arjessa.
– Strategisesti meille on tärkeää löytää ne yritykset, jotka ovat jo pisimmällä muutoksessa ja joissa on valmiina kulttuurinen yhteensopivuus meidän tarjoaman alustan mahdollisuuksille. Näitä yrityksiä ja organisaatioita on kaikkialla maailmassa ja eri toimialoilla, Mäkitalo sanoo.

– Totta kai teemme paljon töitä myös sen eteen, että laajemmat joukot löytävät Howspacen. Alusta on joustava ja sopii monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Tärkein motiivi on kuitenkin se, että Howspacen myötä oppiminen muuttuu organisaatiossa luontevaksi ja geneeriseksi prosessiksi osaksi arkea kaikilla organisaation tasoilla. Tämä on toistaiseksi yleisin syy asiakkaille ottaa meidän ratkaisu käyttöön, Mäkitalo kuvailee.

– Kun oppimisesta tulee luonteva osa organisaation tekemistä, sitä on vaikea nähdä enää irrallisena asiana.

Elä kuten opetat

Osaamisintensiivisessä organisaatiossa jatkuva, uudistuva oppiminen on kasvun kannalta kriittistä. Howspacessa syödään “omaa koiranruokaa”, eli käytetään alustaa myös oman kehittymisen työkaluna.

– Voimakkaassa kasvussa on tärkeää olla tietoisia ja pysyä kartalla toistemme osaamisesta ja kokemuksesta. Siksi rakennamme itsellemme tarinankerronnan foorumia, missä voimme oppia toinen toisiltamme. Kun esimerkiksi tähtäämme uuteen markkinasegmenttiin, katsomme ensin, onko tehty vastaavaa muualla ja mitä siitä voidaan oppia. Käytännössä oppiminen on jatkuvaa testaamista ja harjoittelua, Mäkitalo kuvailee.

Ilkka Mäkitalo

– Haluamme olla työn muutoksen ytimessä vaikuttamassa siihen, että jokainen työntekijä missä päin tahansa pystyisi antamaan parhaansa, tulisi kuulluksi ja arvostetuksi organisaatiossaan, Mäkitalo sanoo.

Howspacen tavoite on kaksinkertaistaa henkilöstön määrä vuoden 2022 aikana 75:stä 150:een. Eniten rekrytointeja tehdään nyt ulkomailla. Laskennallisesti joka viikko aloittaa yksi tai useampia työntekijöitä.
– Nopea kasvu asettaa haasteita myös uusien ihmisten perehdyttämiseen. Opimme koko ajan paremmiksi siinä, miten saamme heidät mahdollisimman nopeasti sisälle ja mukaan yhteiseen tekemiseen, hän kuvailee.

Ilkka Mäkitalon vinkit kansainvälistymiseen: Sitkeyttä, rohkeutta, kärsivällisyyttä


Ole tavoitteellinen mutta kärsivällinen

– Kansainvälistyminen vie yllättävän kauan ja on yllättävän hidasta. Liikkeelle kannattaa lähteä mahdollisimman aikaisin. Vaikka tuote tai palvelu ei olisi vielä täysin valmis, on tärkeää käynnistää testaus tai kokeilu ja saada palautetta onko tuote kansainvälisille markkinoille sopiva. Tulokset tulevat hitaammin kuin yleensä odotetaan. Siksi pitää olla kanttia, kärsivällisyyttä ja uskoa odottaa, että tulosta lopulta syntyy.

Rakenna verkostoa ja etsi suosittelijoita

– Verkoston rakentaminen on tärkeä keino kansainvälistyä. Meillä on tiimi, jonka pääasiallinen tehtävä on kansainvälisen verkoston rakentaminen.
– Suosittelu on ollut Howspacella tehokas kasvun työkalu. Kun meille tärkeä kohderyhmä eli koulutusorganisaatiot ovat käyttäneet Howspacea omien asiakkaidensa kanssa, myös nämä kiinnostuvat alustasta ja haluavat sen omaan käyttöönsä.

Hyödynnä kohdemaan asiantuntijapalveluita

– On oma prosessinsa perustaa tytäryrityksiä toisiin maihin, perehtyä paikalliseen lainsäädäntöön ja palkkaus-, HR- ja verotuskäytänteisiin. Kannattaa käyttää kohdemaan asiantuntijapalveluita, esimerkiksi global brokereita, jotka toimivat palveluidesi edustajina ja paikallisina työnantajina työntekijöille.

Rekrytoi ajatuksella

– Rekrytoinnin rooli uudessa maassa on mahdottoman tärkeä. Myös ajoitus: jotain tulisi olla jo myytynä, että tekijät pääsisivät heti työhön. Työntekijä pärjää harvoin yksin, joten kannattaa palkata saman tien muutaman henkilön tiimi.


Howspace Oy

  • Perustettu 2007
  • Liikevaihto (12/2021): 6,2 Meur
  • Henkilöstöä (8/2022): 110

    www.howspace.com

Tutustu muihin artikkeleihin