Siirry suoraan sisältöön

Kotipesä keskustassa

Kotipesä keskustassa

Balentor Aliisa IlonaYksi Suomen arvostetuimmista konsulttitaloista on pk- ja suuryritysten liiketoimintaa kohta 30 vuoden ajan kehittänyt Balentor. Jyväskylän keskustassa viihtyvä Balentor osti ja remontoi itselleen kivijalkatoimiston vuosi sitten.

Kun Pekka Järvinen vuonna 1993 jätti metsäteollisuudessa hyvässä nousukiidossa olleen uransa ja perusti Timo Lahden kanssa Balentor-konsultointiyrityksen, moni piti häntä hieman hulluna.
– Totesin, ettei hitaasti pyörivä korporaatiomaailma ehkä sittenkään ole minua varten, Järvinen sanoo. Kauppatieteitä, kasvatustieteitä ja psykologiaa opiskelleen Järvisen intohimo oli kehittämisessä ja muutoksen ohjaamisessa.
– Minua ja meitä balentorilaisia kiinnostavat ennen kaikkea ihmiset ja liiketoiminta, hän kiteyttää.

Balentor kasvoi nopeasti 5–6 henkilön yritykseksi, jonka asiakkaina olivat mm. Valmet, Nokia, ABB ja Vacon sekä muita kasvuyrityksiä. Kasvua vauhditti toimipisteen perustaminen Helsinkiin. Vuosien aikana Balentor on vakiinnuttanut asemansa Suomen suurimpien, erityisesti suomalaisessa omistuksessa olevien liikkeenjohdon konsulttien joukossa. Asiakkaissa on sekä pk-yrityksiä että kansainvälistä kasvua hakevia isoja yrityksiä.
– Käytännössä kaikki kehitystyö tehdään asiakasräätälöidysti. Mutta yleisesti voisi tiivistää niin, että pk-yrityksille painotamme liiketoiminnan systematiikkaa ja rakenteita, isoille taas ketteryyttä ja luovuutta, Järvinen kuvailee.


Strategia viedään yhä useammin yksilötasolle asti

30 vuoden aikana liikkeenjohdossa ja ihmisten johtamisessa on tapahtunut paljon. Viimeisimmän ja suurimman sysäyksen antoi tietysti korona.
– Tiimien ja yksilöiden itseohjautuvuus on nyt valtava trendi, Järvinen sanoo.

– Samalla kun toimintaympäristö muuttuu epäjatkuvammaksi, strategian merkitys korostuu. Tarve strategian terävöittämiseen, koko henkilöstön mukaan saamiseen, strategian todeksi elämiseen ja toteuttamiseen on selvästi noussut.
– Strategiaa mietitään yhä enemmän yksilöiden ja tiimien näkökulmasta – mikä on kenenkin rooli sen toteuttamisessa. OKR-mallia (objectives & key results) hyödynnetään nyt paljon yksilöllisten tavoitteiden asettamisessa, hän kertoo.

Balentor Pekka Järvinen BSJKL (1)Pekka Järvinen on kehittänyt suomalaisten pk- ja suuryritysten liiketoimintaa ja johtamista kohta 30 vuoden ajan.
– Jyväskyläläisyys tuo työskentelytapaamme vahvuuksia, kuten tolkkua ja juurevuutta.


– Myös datan rooli on muuttunut. Aikaisemmin vain johtajat hyödynsivät sitä tilannekuvan rakentamisessa. Nyt data tuodaan tiimeille ja yksilöille asti ja sitä hyödynnetään laajasti myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.

Monta syytä sijoittua keskustaan

Jyväskylässä Balentor on pitänyt päämajaa lähes koko olemassaolonsa ajan keskustassa: Aluksi Kolmikulmassa, sen jälkeen Kivääritehtaalla, Innova 1:ssä ja nyt omissa tiloissa Väinönkadun ja Sammonkadun kulmassa.

Keskustan vetovoimaa selittää Järvisen mukaan moni syy. Henkilöstön toiveilla ja kokemuksilla on iso merkitys.
– Yksi tärkeä asia on tietysti hyvä saavutettavuus niin henkilöstölle kuin asiakkaillekin. Pysäköinti onnistuu helposti Tori-Parkissa ja sen lisäksi meille on helppo tulla linja-autolla, pyörällä ja kävellen. Lounaspaikkavaihtoehtoja on keskustassa hyvin. Työsuhde-eduissa mennään koko ajan vahvemmin henkisiin ja aineettomiin arvoihin ja ekologisuus on nousussa. Sijainti ja palvelut ovat oleellisia asioita työnantajakuvan näkökulmasta myös rekrytointitilanteessa, Järvinen sanoo.

Hän arvostaa niinikään katutilan tarjoamaa pitkäjänteistä näkyvyyttä.
– Jyväskylässä toimistomme sijaitsee katutasossa Väinönkadulla. Ulkoinen näkyvyys on fiiliksen rakentamista asiakkaiden suuntaan.

Tavoitteena tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus

Väinönkadun toimiston Balentor osti 2021. Taseessa oli varallisuutta ja haussa tila, jonka saisi suunnitella ja muotoilla täysin yrityksen oman vision mukaiseksi. Balentorilaiset pääsivät muuttamaan uuteen kivijalkatoimistoonsa loppuvuodesta 2021.

Järvinen kuvailee yli puoli vuotta kestänyttä remonttia vaativaksi mutta onnistuneeksi.
– Teemme paljon töitä asiakkaiden luona, joten toimistolla on tärkeä rooli turvallisena kotipesänä. Halusimme suunnitella itsellemme viihtyisän ja lounge-henkisen tilan, jonne olisi mukava tulla tekemään töitä.

Balentor toimisto
Balentorin uudessa toimistossa on erinomaiset työkalut virtuaalitapaamisiin. Aliisa Ikkala (oik.), Anne Mero ja Ilona Olkkonen keskustelevat Salli Kokkisen (etänä) kanssa.

Tilaan rakennettiin moderni esitystekniikka, mm. 360-kamera, mikä mahdollistaa entistä laadukkaammat etävalmennukset ja hybridipalaverit.

– Tänä päivänä hybridityössä ei riitä, että mietitään erikseen live- ja virtuaalikokemus, vaan ne pitää integroida ja sisäänrakentaa osaksi yrityksen normaalia toimintaprosessia, Järvinen kertoo.
– Halusimme rakentaa itsellemme tilat, joissa voimme tarjota osallistujille saman kokemuksen riippumatta siitä ovatko he etänä vai livenä paikan päällä.

Balentor-konserni

  • Muodostuu neljästä yhtiöstä: Balentor Oy, Balentor Next Oy, Balentor Business Development Oy ja Balentor eValue Oy
  • Työllistää n. 25 henkilöä, joista 15 Jyväskylässä
  • Konsernin liikevaihto 2021: 3,3 MEUR
  • Toimipisteet Jyväskylä ja Helsinki

Oletko kiinnostunut sijoittumaan Jyväskylän keskustaan? Autamme sopivien toimitilojen etsimisessä.

Tutustu muihin artikkeleihin