Jyväskylässä syntyi “polttavien pönttöjen Tesla”
Jyväskyläläinen yrittäjä Mikko Jokilahti kehitti energiatehokkaan ja käyttömukavuudeltaan ylivoimaisen “polttavien käymälöiden Teslan”, joka tarjoaa kiinnostavan vaihtoehdon vapaa-ajanasuntojen vesivessalle. Tuotesuunnittelussa ja tuotannossa on kiinnitetty erityishuomiota tuotteen hiilijalanjälkeen ja kestävyyteen.
Jos meille kaikille tuttu vessa keksittäisiin nyt, se tuskin perustuisi puhtaan veden tolkuttomaan kulutukseen, arvelee jyväskyläläinen yrittäjä Mikko Jokilahti. Hänen kehittämänsä polttava käymälä, Hiilet, tarjoaa käyttömukavuudeltaan, energiatehokkuudeltaan ja estetiikaltaan uuden vaihtoehdon perinteisille polttaville käymälöille.
Hydrobiologi, joka halusi säästää vettä
Jokilahti on koulutukseltaan vesitalouden biologi. Miten virtaavien vesien miehestä tuli polttavien pönttöjen valmistaja?
Jokilahden mukaan viime vuosien yhteiskunnan voimakas sähköistyminen herätti hänessä uteliaisuuden tutkia ratkaisuja, joilla voitaisiin säästää puhdasta vettä.
– Rupesin miettimään, olisiko mahdollista kehittää vesivessalle vaihtoehto, joka perustuisi jätteen polttamiseen – ja toisin muut markkinoilla nyt olevat mallit – kuluttaisi vähemmän sähköä ja olisi myös designiltaan kaunis, hän kertoo.
– Olihan se, ja niin syntyi ihan uudenlainen tuote. Hiilet on polttavien käymälöiden Tesla, Jokilahti kehaisee.
Ennen Hiilet-yrittäjyyttä Jokilahti ehti tehdä pitkän ja myyntipainotteisen uran energia- ja kiinteistöalalla.
– Olen perusluonteeltani hyvin myynnillinen henkilö, mikä on helpottanut eri aloille siirtymistä. Toisaalta en ole koskaan ollut tuotebisneksessä, ja nyt teen puhtaasti tuotetta, hän naurahtaa.
Myynnillisyys on myös keskeinen ominaisuus, jota yrittäjyydessä tarvitaan – Jokilahden mukaan joka päivä.
– Oli kyse sitten idean myymisestä alihankkijoille, jälleenmyyjille tai loppuasiakkaille. Myynti on koko ajan läsnä yrittäjän arjessa.
Omassa kategoriassaan uniikki tuote
Tavoitteena oli alusta asti suunnitella helppokäyttöinen ja designiltaan vesivessan näköinen ja tuntuinen istuin. Tämän lisäksi Hiilet eroaa kilpailijoistaan myös siinä, että se erottelee nesteen ja kiinteän aineksen, eikä käytä energiaa nesteen haihduttamiseen, mikä tekee siitä kilpailijoita 70 % energiatehokkaamman.
– Erottelun ansiosta yleensä riittää, että kiinteä aines poltetaan kerran vuorokaudessa. Virtsa on harvoin ongelma, sillä se on käytännössä ravinnerikasta nestettä, jonka saa Suomen lakien mukaan imeyttää oman tontin maaperään tai käyttää lannoitteena, Jokilahti kertoo.
Hiilet on suunnattu Suomen – ja tulevaisuudessa Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan – vapaa-ajanasuntomarkkinoille. Globaalisti ajatellen sillä voitaisiin ratkaista hygieniaongelmia myös maissa, joissa vedestä on suuri pula.
– Erityisesti kehittyvissä maissa ihmisperäinen jäte on iso ongelma. Polttaminen on hygieeninen tapa hävittää se, sillä polttaessa tuhoutuvat myös erilaiset loiseläimet ja taudit, Jokilahti mainitsee.
Yrittäjyystaipaleen aikana Jokilahti on saanut sparrausta mm. Yritystehtaan, Kasvu Openin ja Yrityskummien asiantuntijoilta.
– Olen käynyt erilaisia keskusteluja ja saanut hyviä vinkkejä, vaikka valmiita vastauksia ei tietysti ole kellään. Moni ajatus ja huomionarvoinen näkökulma on kuitenkin jäänyt takaraivoon, ja pohdin niitä edelleen koko ajan.
Hyvänä apuna käytännön työssä toimivat myös Hiiletin muut pääosakkaat, Superlionin omistajat Petri Kuikka ja Olli Honkamäki.
– Yhdessä meillä kolmella on hyvä osaaminen suunnittelusta, tuotekehityksestä ja myynnistä ja asiakkuuksista, Jokilahti sanoo.
Vastuullisuutta läpi tuotesuunnittelun ja tuotannon
Hyvä tuotesuunnittelu on keskeinen vaihe tuotteen ympäristövaikutusten minimoimisessa. Jokilahti kertoo, että Hiiletin suunnittelussa on lähdetty alusta asti vastuullisuuskylki edellä.
– Tietysti jo itse tuoteideaan on sisäänrakennettuna ympäristö- ja energiatehokkuus: miten vähentää veden ja sähkön kulutusta.
Arvopohja näkyy materiaalivalinnoissa. Tuotteessa ei esimerkiksi käytetä lainkaan PVC-muovia, joka on vaikeasti kierrätettävä eikä kestä sääolosuhteiden vaihtelua niin hyvin kuin vaikkapa 100 %:sti kierrätettävä PE-muovi.
– Suosimme kotimaista ja erityisesti lähituotantoa, jotta välilliset logistiikkakustannukset ja -päästöt saadaan minimoitua. Hiiletin teräsosat ja kokoonpano tehdään Jyväskylässä, muoviosat tulevat Orimattilasta ja Toijalasta, sähkökomponentit Vaasasta ja piirilevyt Salosta. Valitsemamme komponentit ovat mahdollisimman pitkäikäisiä – niiden tulisi kestää käyttöä noin 20 vuotta, Jokilahti listaa.
– Joskus valinnat tarkoittavat korkeampia tuotantokustannuksia. Nämä ovat kuitenkin niitä kantavia ja johdonmukaisia arvovalintoja, joiden pohjalta me toimimme.
Kasvua verkostopohjaisesti ja asiakkaita kuunnellen
Hiilet on ollut kotimaan markkinoilla nyt vuoden. Jokilahti kertoo, että strategiana on edetä harkiten. Yritys haluaa kerätä mahdollisimman paljon käyttäjäkokemuksia asiakkaita kuunnellen ja haastatellen. Viestintää ja tukimateriaaleja suunnitellaan palautteen pohjalta.
– Näin olemme paljon valmiimpia laajempaan kuvioon, hän selittää.
Laajempi kuvio tarkoittaa jälleenmyyjäverkoston rakentamista kuluvan vuoden aikana Ruotsiin. Jokilahden mukaan jakelijat ovat olleet poikkeuksetta innostuneita uudesta tuotteesta.
– Kilpailevat tuotteet ovat olleet markkinoilla 20 vuotta, joten uusille vaihtoehdoille on tilausta.
Hiiletin oma organisaatio on pieni, ja tarkoitus on se myös sellaisena pitää. Liiketoiminta perustuu kumppaniverkostoon, mikä tuo työtä myös esimerkiksi paikallisille komponenttivalmistajille.
– Verkostopohjaisen liiketoimintamallimme mukaisesti meillä ei ole omaa tuotantolinjaa vaan kumppanit, joilla on kapasiteettia. Tämän ansiosta pystymme skaalaamaan tuotantoa ylöspäin milloin vaan, Jokilahti selvittää.
Taantuma ei häntä huoleta.
– Ihmiset hakevat vapaa-aikaansa yhä enemmän helppoutta ja käyttömukavuutta. Tokihan meidän bisnestämme helpottaa sekin, että vessassa pitää käydä, oli lama tai nousukausi, hän naurahtaa.
Teksti: Annukka Ollitervo
Kuvat: Emmi Jokilahti