Harjoitustyö avasi oven unelmaduuniin
Tietojärjestelmätieteen opiskelija Josefiina Lahti suunnitteli harjoitustyönä valmisruokayritys Feelialle uuden verkkokauppakonseptin. Nyt Lahti toimii Suomen suosituimman kotiruokakaupan kehityspäällikkönä Jyväskylästä käsin.
Josefiina Lahti on tehnyt sen mistä moni korkeakouluopiskelija haaveilee: keväällä 2019 Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen -kurssilla hän ideoi tiimeineen Feelialle niin hyvän verkkokauppakonseptin, että Feelia palkkasi hänet toteuttamaan sen käytännössä.
– Kurssin ideana oli harjoitella konsultointia ja ratkoa tiimeissä joka viikko eri yritysten kohtaamia liiketoimintahaasteita, Lahti taustoittaa.
– Feelialla oli verkkokauppa, mutta liiketoiminta oli hyvin pienimuotoista. Näimme Feeliassa, ja ruoan verkkokaupassa ylipäätään, todella paljon potentiaalia.
Koulunpenkiltä kasvuyrityksen imuun
Alunperin muuramelainen Lahti on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt tehdä monenlaista. Hän suoritti JAO:ssa (nyk. Gradia) merkonomin ja lukion kaksoistutkinnon, minkä jälkeen hän työskenteli pari vuotta jyväskyläläisessä kalusteliikkeessä. Lahti kaipasi kuitenkin elämään lisähaasteita ja lähti opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon tietojärjestelmätiedettä.
– Opintojen ohella työskentelin myös Lämpöpartio-nimisessä yrityksessä markkinointipäällikkönä, hän kertoo.
Samoihin aikoihin kandin tutkinnon valmistumisen kanssa syntyi myös Lahden ja hänen puolisonsa esikoinen. Äitiysloman jälkeen Lahti palasi yliopistolle jatkamaan maisteriopintoja, kunnes Pyhännällä pääpaikkaansa pitävä Feelia imaisi hänet mukaan kasvu-uralle.
Lahti aloitti Feelian verkkokauppapäällikkönä toukokuussa 2019.
– Alkuvaiheessa pohdin hyvin syvällisesti ja selvitin, miksi markkinadiffuusiota ei ole tapahtunut ja mikä estää kuluttajia ostamasta tai omaksumasta uudenlaisia tapoja helpottaa omaa arkeaan, hän kertoo.
– Feelia Ruokakaupan nykyversio on käytännössä syntynyt täällä Jyväskylässä.
Kolme miljoonaa ruoka-annosta
Täysin uudistunut verkkokauppa lanseerattiin helmikuussa 2020, tasan neljä viikkoa ennen kuin valtakunnalliset koronarajoitukset astuivat voimaan.
– Myynti lähti räjähdysmäiseen kasvuun. Yhtäkkiä tilauksia tuli ovista ja ikkunoista. Korona siivitti meidän kasvua niin, että myimme päivässä sen mitä vanhan verkkokaupan aikaan kuukaudessa, Lahti muistelee.
Toukokuussa 2021 verkkokauppaliiketoiminta eli Feelia Ruokakauppa yhtiöitettiin omaksi yritykseksi (Fodnet Oy) ja Lahti siirtyi uuteen yritykseen kehityspäälliköksi. Hänen roolissaan yhdistyvät tuotekehityksen, tuotekonseptien ja markkinoinnin lisäksi logistiikan, jakelun ja verkkokaupan tekninen kehitys.
– Verkkoliiketoiminnan yhtiöittäminen mahdollistaa kasvun skaalautumisen. Voimme myydä myös muiden kuin Feelian valmistamia ruokia. Ulkoistamalla jakelun kumppanille olemme varmistaneet, ettei toimituksissa tule viiveitä.
– Tänä vuonna tulemme kolminkertaistamaan liikevaihtomme viime vuoteen nähden. Uudistuneen verkkokaupan kautta myytiin juuri kolmas miljoonas kotiruoka-annos, Lahti iloitsee.
Yritysyhteistyöllä verkostot kuntoon
Lahti on hyvin juurtunut Jyväskylään: täällä ovat työ, perhe ja tukiverkostot. Hän arvelee, että erityisesti opiskelujen aikaiset yhteistyöprojektit ja verkostoituminen edistävät hyvin opiskelijoiden työllistymistä ja jäämistä Jyväskylään.
– Uskon, että työpaikan löytämiseen voi vaikuttaa omalla aktiivisuudellaan. Ei kannata olettaa, että vain julkisessa haussa olevat paikat ovat kaikki mitä on. Todella moni työpaikka liikkuu sisäpiireissä tai on hiljaisessa haussa. Se, että onnistuu verkostoitumaan jo opiskeluaikana ja tuo omaa osaamisprofiiliaan esille oikeiden ihmisten tietoisuuteen, varmasti edistää sopivan työpaikan löytymistä.
– Minun kohdallani tietojärjestelmätieteen konsulttikurssi on hyvä esimerkki siitä, miten panostamalla yritysten ja oppilaitosten yhteisiin harjoitustöihin voi jättää hyvän muistijäljen yritykseen. Ilman sitä kurssia en nyt olisi tässä missä olen. Projektit ja hyvät ideat ovat monesti parhaita työhakemuksia, hän kiteyttää.