Siirry suoraan sisältöön

AI-bisness vie Neuwon maailmalle

AI-bisness vie Neuwon maailmalle

Uudenlaisen tekoälypohjaisen palvelun rakentanut Neuwo on jo napannut asiakkaikseen kaikki Suomen suurimmat kaupalliset mediatalot. Nyt katse on vahvasti kansainvälisille markkinoille.

Jyväskyläläisen Neuwon toimitusjohtaja Johannes Harju naurahtaa, kun häneltä kysyy vinkkejä AI-bisneksen perustamiseen. Vaikka innostus tekoälyn ympärillä on nyt valtavaa, Harju kehottaa pohtimaan tarkasti, miten liiketoiminnasta saa erottuvan.

– Jos ihan vakavasti puhutaan, niin on tärkeää miettiä, mikä tekisi omasta liiketoiminnasta aidosti uniikkia. Pystytkö luomaan todella omanlaisen osaamisalustan ja hyödyntämään siinä omaa asiantuntemustasi? Vai rakentaisitko liiketoimintaa valmiin alustan päälle? On siinäkin mahdollisuuksia, mutta kilpailu on kovaa, hän muistuttaa.

Neuwo itse on valinnut ensimmäisen tien. Tiivistettynä Neuwo tarjoaa verkkosisältöjen tekoälypohjaista luokittelua ja analysointia, mikä mahdollistaa digimainonnan kohdentamisen ilman kolmannen osapuolen evästedataa. Tärkein kohderyhmä tällä hetkellä ovat mediatalojen mediamyynti ja julkaisijat (toimitukset).

Vasta reilun vuoden toiminut startup on jo saanut asiakkaikseen Suomen suurimmat kaupalliset mediatalot ja suuntaa nyt kohti kansainvälisiä markkinoita.

Palvelu muotoiltiin asiakastarpeeseen

Vaikka vahva nousukiito on monen tekijän summa, Neuwon tarinasta on tunnistettavissa muutamia avaintekijöitä: erityisosaaminen, asiakaslähtöisyys ja markkinamurroksen tuoma täydellinen ajoitus.

Harju kertoo pyörineensä tekoälyn parissa varsin pitkään, mikä luonnollisesti edisti palvelun muotoilua. Nykyinen idea jalostui kuitenkin asiakasymmärryksen kautta.

– Alun perin suunnittelimme tekoälyn mallinnusalustaa, missä kuka vaan voisi kouluttaa itselleen koneoppimismallia. Kun sen puitteissa teimme tiedusteluja eri yrityksiin ja selvitimme heidän tekoälytarpeitaan, kävi ilmi, että kysyntää voisikin olla asiasanoituksen ympärille rakennettuun palveluun, Harju taustoittaa.
–  Niinpä luovuimme alusta-ajatuksesta ja lähdimme rakentamaan Neuwosta sisällön kohdentamisen työkalua.

Kilpailuetua älykkäästä sisällön luokittelusta

Liiketoiminnan isoimpana ajurina on merkittävä yksityisyyttä parantava muutos, josta harva rivikansalainen edes tietää. Google, Apple ja Mozilla ovat kaikki poistamassa selaimistaan ensi vuonna kolmannen osapuolen evästeet. Tämä “evästeiden kuolema” on mediataloille merkittävä kaupallinen riski, sillä ilman kolmannen osapuolen evästeitä digimainonnan tarkka kohdentaminen ei ole enää mahdollista. 

Ei siis mikään ihme, että Neuwon palvelu kiinnostaa, sillä se tarjoaa täsmäpillerin mainostajien kipupisteeseen. Markkinoilla on työkaluja, jotka perustuvat yksittäisten avainsanojen hyödyntämiseen, mutta Neuwon tekoälypohjainen palvelu analysoi kokonaisia sisältöjä ja pystyy tarjoamaan mainostajille erittäin tarkkaa kohdennusta. Lisäksi työkalu tuo huomattavia kustannussäästöjä.

– Jos esimerkiksi keskikokoisessa mediatalossa tuotetaan kuukausittain 10 000 sisältöartikkelia, joista jokaisen avainsanatunnisteiden manuaaliseen kategorisoimiseen kuluu 15 minuuttia, puhutaan kuukausitasolla noin 2500 työtunnista. Antamalla tämän työvaiheen meidän palvelumme hoidettavaksi yritys säästää kuukaudessa kymmenien tuhansien eurojen arvosta työaikaa, joka voidaan puolestaan kohdistaa muuhun tekemiseen, Harju antaa esimerkin.

IVA2023 Johannes Harju Neuwo HEROSaarijärven Palsan kylästä kotoisin oleva Johannes Harju muutti Jyväskylään opiskelemaan ensin Jamkiin ja myöhemmin Jyväskylän yliopistoon. Hän on kokenut it-alan sarjayrittäjä. "Jyväskylä on ollut mainio paikka pyörittää it-alan firmoja. Yhteistyö korkeakoulujen kanssa tuo hyviä harjoittelijoita ja työntekijöitä", hän kiittelee.

Kiriä kasvuohjelmista

Harju on it-alan sarjayrittäjä, joka on 20 vuoden aikana ollut mukana perustamassa Jyväskylään useita yrityksiä.

Neuwo on Harjun omista yrityksistä ensimmäinen “born global” eli aidosti kansainvälisille markkinoille skaalautuva yritys. Vaikka takana on vuosien yrittäjäkokemus, liiketoiminnan luonne on tarjonnut uutta opeteltavaa, kuten kansainvälisten kumppanuuksien etsiminen. 

Apua onneksi löytyy. Neuwo on viettänyt jo reilun vuoden Jyväskylän Yritystehtaan Hautomo-ohjelmassa. Valmentajien tuki on ollut kullanarvoista kokeneellekin yrittäjälle.
– Pienessä yrityksessä joutuu pitämään montaa hattua, jolloin helposti sokeutuu asioille. Olen saanut Yritystehtaan tiimiltä todella hyviä vinkkejä, ideoita ja ajatuksia. On ollut ehdottomasti hyvä asia olla ohjelmassa mukana, Harju kehuu. 

Myös Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden vuosittain järjestämä kasvuohjelma IVA (International Venture Academy) saa Harjulta kiitosta.
– Ohjelma ja erityisesti sen kokeneet vetäjät olivat aivan loistavia. IVAn aikana rakensimme sijoittajadeckin sille tasolle, että sen voi mennä hyvillä mielin vetämään kansainvälisten sijoittajien eteen, Harju kehuu.

IVA2023 Jyvaskyla Rautiainen Harju ShallalVuoden 2023 IVA:ssa tuomaristo arvioi Neuwon joukon investointikelpoisimmaksi yritykseksi. Harjua onnittelevat Jyväskylän kaupungin ohjelmapäällikkö Nina Rautiainen (vas.) ja mentoreita ja tuomaristoa edustanut Audra Shallal.

IVAn lisäksi Neuwo on nähty tänä vuonna myös Jyväskylän Business Rally -tapahtumassa, missä onnistunut pitchaus poiki jatkopaikan EBANin tapahtumaan Brysselissä.

“Arvon luominen on arvokasta”

Harju korostaa, että tähän pisteeseen pääseminen on vaatinut tiimiltä valtavasti työtä. 
– Tekoälypalvelun rakentamisessa joudutaan ajamaan isoja datamassoja tekevää opetusajoa, jotta tarkkuus saadaan asiakkaan tarpeita palvelevalle tasolle.

Nyt kehitystyön tavoitetaso on saavutettu. 
– Se on vaatinut meiltä paljon erikoisosaamista. Työtä on myös helpottanut pääsy Lumi-supertietokoneeseen, jonka resursseilla voidaan tehdä kerralla isoja mallinnuksia.

Opetusajo on kuin tuotekehitystä – ja se myös vaatii samalla tavalla osaamista ja merkittävää taloudellista investointia. 
– On yllättävän arvokasta luoda arvoa asiakkaalle. On selvää, että pelkkä Suomen markkina ei kata kuluja, mitä liiketoiminnan kehittämisestä on syntynyt, Harju sanoo rehellisesti.

Etsinnässä kansainvälistä sijoitusosaamista

Neuwon – ja koko tekoälymarkkinan – kasvu on ollut niin nopeaa, ettei Harju uskalla ennustaa, missä yritys on kahden vuoden päästä.
– Vielä on varhaista sanoa, onko tämä varmasti meidän polkumme. On ihan mahdollista, että joudumme vielä pivotoimaan liiketoimintaa ja jalostamaan tuotetta johonkin suuntaan, hän aprikoi.

Ovet kansainvälisille markkinoille ovat kuitenkin avautumassa. Tällä hetkellä Harju kiertää Euroopassa luomassa verkostoja. EBANin tapahtuma Brysselissä avasi Neuwolle uusia kontakteja mm. Yhdysvaltain markkinoille, joita yrityksessä parhaillaan tutkitaan. 
– Brysselissä oli myös ilahduttavaa huomata, että meidän liikeideamme kiinnostaa kansainvälisiä sijoittajia. Ensi kevään yhtenä teemana on löytää uusia rahoittajia, Harju mainitsee.

investor_day_2023-jyvaskyla

Neuwon pitchaus vakuutti elokuun Business Rally -tapahtumassa.

Tällä hetkellä Neuwon pääomistajat ovat Johannes Harju ja Media M1, lisäksi työntekijöitä on yrityksessä pienosakkaina. Toiveena on löytää joko enkelisijoittajia tai vahvasti toimialaa tunteva ja hyviä verkostoja omaava VC-yhtiö.
– Avoimin mielin odotamme, mitä mahdollisuuksia tulee. Ja tarvittaessa pystymme myös jatkamaan ilman ulkopuolista sijoittajaa.

Tukijoukkoja kuitenkin aina tarvitaan. Yrityksellä on suunnitelmissa rakentaa kansainvälinen enkelisijoittaja-board, joka toimisi samalla myös advisor boardina.
– Koska leipä on murusina maailmalla, myös apurit olisi hyvä olla maailmalta. 

Teksti: Annukka Ollitervo
Kuvat: Hanna-Kaisa Hämäläinen (IVA-tapahtuma) ja Tero Takalo-Eskola (Business Rally)

Tutustu muihin artikkeleihin