Siirry suoraan sisältöön

Keskustan kivijalkaliikkeille lisää vetovoimaa

Keskustan kivijalkaliikkeille lisää vetovoimaa

Jyvaskyla_kivijalat Heidi LehtoJyväskylän kaupungin Kivijalat kuntoon! -hanke tarjoaa pienille kivijalkaliikkeille ideoita elämyksellisyyden ja vetovoiman lisäämiseksi.

Koronapandemia ja erikoiskaupan siirtyminen verkkoon ovat synnyttäneet tarpeen kehittää kivijalkaliikkeiden vetovoimaa ja asiakaskokemusta. Jyväskylän kaupungin keväällä 2021 käynnistämä Kivijalat kuntoon! -hanke auttaa kivijalkayrityksiä vahvistamaan keskinäistä yhteistyötä ja kehittämään tavoitteellisesti omaa liiketoimintaansa erityisesti katutason näkyvyyden ja visuaalisuuden osalta.

– Yksi keskeinen kivijalkaliikkeiden erottautumiskeino on elämyksellisyys. Tarjoamme pienille liikkeille ideoita, miten kehittää omaa visuaalisuutta, ja luoda asiakkaille arjen elämyksiä näyteikkunoiden ja sisustuksen kautta, kertoo Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikön, Business Jyväskylän projektipäällikkö Pirkko Flinkman.

 – Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakensimme analyysityökalun, jonka avulla arvioitiin kivijalkaliikkeiden vetovoimaisuutta esimerkiksi näyteikkunoiden, ikkunateippausten, valaistuksen, ulkotilan hyödyntämisen, turvallisuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta, Flinkman listaa.

 – Arvioinnissa oli mukana rahoituslaitoksia ja tilitoimistoja lukuun ottamatta kaikki kävelykeskustan kivijalkaliikkeet sekä 10 yritystä Laukaan keskustasta, kaikkiaan 140 yritystä.
 

Kivijalkaliikkeillä iso rooli katutilan ilmeen luojana

Hankkeen yhteistyökumppanina on toiminut jyväskyläläisen Sisustuskärpänen Oy:n visualisti Heidi Lehto. Hän kuvasi ja tutki kaikkien mukana olevien kivijalkaliikkeiden näyteikkunat Jyväskylässä ja Laukaassa sekä analysoi tulokset.

 – Kivijalkayrityksillä ja heidän visuaalisilla ratkaisuillaan on merkittävä rooli siinä, millainen yleisilme keskustan katutilalle muodostuu. Rakentamamme analyysityökalun tavoitteena on tuottaa mahdollisimman objektiivista ja vertailukelpoista tietoa liikkeiden tilanteesta, Lehto sanoo.

Raportti ja sen pohjalta tehdyt toimenpidesuositukset kootaan oppaaksi, joka julkaistaan vuodenvaihteessa.

– Vaikka yritysten lähtötilanteet ja liikeideat vaihtelevat, oppaasta on hyötyä kaikille. Keskeistä on käytännönläheisyys: erilaisten elämys-, somistus- ja visuaalisten ideoiden lisäksi siinä kerrotaan esimerkiksi, millaisiin muutoksiin yritys tarvitsee toimenpide- tai rakennusluvan ja mitä muutoksia voi tehdä vapaammin.

 – Opas tulee kaikkien kivijalkaliikkeiden käyttöön, eli siinä olevat ideat ovat hyödynnettävissä ja sovellettavissa liikkeen sijainnista riippumatta, Lehto sanoo. 

Tavoitteena pitkäjänteinen kehitystyö

Kivijalat kuntoon! -hanke päättyy vuodenvaihteessa, mutta yhteistyö kaupungin ja yritysten kesken jatkuu Flinkmanin mukaan tiiviinä.

 – Tammikuun alussa julkaistava opas sisältää “haastetehtäviä”, joita on tarkoitus toteuttaa yhdessä liikkeiden kanssa tulevan kevään aikana. Ensimmäinen seurantamittaus tehdään tästä puolen vuoden päästä eli syksyllä 2022.

– On tärkeää, että yhteistyön ja hankkeiden vaikuttavuutta seurataan pitkäjänteisesti. Nyt luotua analyysityökalua voidaan hyödyntää esimerkiksi vuosittain toteutettavina tutkimuksina, Flinkman sanoo.

Kaikille avoin hankkeen loppuseminaari ja oppaan julkistustilaisuus järjestetään 11.1.2022. Voit ilmoittautua tapahtumaan alta.

Ilmoittaudu loppuseminaariin

Kivijalat kuntoon! -hanke on saanut rahoitusta Keski-Suomen liitolta ja se toteutetaan 1.2.2021-31.1.2022. Hankkeessa ovat kohteena Jyväskylän kaupungin kävelykeskustan kivijalkaliikkeet ja Laukaan keskustan10 liikettä.

Kuva: Hanne Manelius

Lisätietoja hankkeesta:

projektipäällikkö Pirkko Flinkman, Jyväskylän kaupunki, Business Jyväskylä, puh. 050 568 7846 pirkko.flinkman@jyvaskyla.fi

visualisti Heidi Lehto, Sisustuskärpänen, puh. 044 021 02 99 heidi.lehto@sisustuskarpanen.com

 

Tutustu muihin artikkeleihin