Blogi: Business Jyväskylä - Hämähäkki vai miinanraivaaja?
16.12.2019
Kasvu
Jyväskylän väkiluku on tänä vuonna kehittynyt hienosti, suhteellinen kasvu Jyväskylässä on ollut jopa suurempaa kuin Helsingissä ja Oulussa. Opiskelijakaupungin vetovoima on hyvä, mutta kuitenkin suurella osalla yrityksistä osaajapula muodostaa jo kasvun esteen. Kokeneita huippuosaajia on vapailla markkinoilla vähän, mutta opiskelijat muodostavat valtavan potentiaalin Jyväskylässä.
”Urakka on yhteinen ja tarvitsemme nyt yritysten näkemystä ja kokemuksia, kuinka edistää opiskelijoiden matkaa tulevaisuuden osaajiksi”
Kaupungin ja yritysten kehittymisen keskeisiä kysymyksiä on se, kuinka saamme opiskelijat juurtumaan paikkakunnalle ja yrityksiin jo opintojen alkuvaiheessa. Opiskelijat haluaisivat tutkimustenkin mukaan jäädä Jyväskylään valmistumisen jälkeen, mutta sopiva työpaikka puuttuu harmillisen usein. Business Jyväskylä pähkäilee asiaa yhdessä Keski-Suomen Kauppakamarin ja oppilaitosten kanssa. Tulevan kevään aikana valmistelemme ”harkkakampanjaa”, jolla etsitään keinoja yhdistää vaivattomasti harjoittelupaikkoja etsivät opiskelijat ja työnantajatahot. Urakka on yhteinen ja tarvitsemme nyt yritysten näkemystä ja kokemuksia, kuinka edistää opiskelijoiden matkaa tulevaisuuden osaajiksi.
”Apua toivottiin laajempien verkostojen rakentamiseen, viranomaispalveluihin ja -lupiin sekä uusien avauksien tekemiseen.”
Viime vuonna selvitettiin tarkemmin jyväskyläläisten ja sijoittuvien yritysten näkemyksiä vetovoima- ja pitovoimatekijöistä. Vetovoimastamme kertoo esimerkiksi se, että Jyväskylään sijoittuu joka vuosi yritysten toimipisteitä Business Jyväskylän avustamana 8 – 10 kappaletta. Tutkimuksessa selvitimme myös, mitä toiveita yrittäjillä on Business Jyväskylän toiminnalle. Selvityksen perusteella apua toivottiin laajempien verkostojen rakentamiseen, viranomaispalveluihin ja -lupiin sekä uusien avauksien tekemiseen.
Business Jyväskylälle ja kaupungille ominainen rooli oli verkostoitumisen edistämisessä, kasvun edistämisessä neuvontapalveluilla ja yrityspalvelusetelillä sekä viranomaispalvelujen sujuvoittamisessa. Näitä asioita olemme määrätietoisesti edistäneet kuluvan vuoden aikana. Kolmas yrityspalvelusetelin hakukierros käytiin juuri ja hakemuksia tuli 150. Asiantuntijapalveluiden hankinta myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen oli tälläkin kertaa kiinnostavin kehittämiskohde.
Arvoverkostotyössä olemme koonneet pk-yrityksistä verkostoja, joiden yhteisenä tavoitteena on löytää yhteistarjoamia isoille asiakkuuksille sekä kansainvälisille markkinoille. Teollisuudessa uudistuminen voi tarkoittaa digitalisaation hyödyntämistä, kestävän kehityksen mukaisia ja resurssiviisaita prosesseja, jaettuja resursseja, uudenlaisia mallintamisen tapoja, 3D-tulostuksen ja robotiikan mahdollisuuksia. Näitä kaikkia asioita edistämme esimerkiksi Eteläportissa ja sen ympärille muodostuvassa arvoverkostossa, jossa esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoululla on paljon tarjottavaa testaukseen ja tuotekehitykseen.
”Lisäarvon ja liiketoiminnan kehittämiseen tarvitsemme alan yrityksiä mukaan niin Jyväskylästä kuin Jyväskylän ulkopuoleltakin”
Liikunta, terveys ja hyvinvointi ovat Jyväskylän vahvuuksia. Alan keskeisimmät tutkimusorganisaatiot ja akateemiset koulutusohjelmat ovat Jyväskylässä. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan, KIHU:n ja LIKESin osaaminen on globaalisti tunnustettua ja korkeatasoista. Jyväskylästä tehdään Hippos2020-hankkeella Pohjoismaiden vetovoimaisin liikunnan, urheilun ja terveyden osaamiskeskittymä. Seinien lisäksi aivan ytimessä ovat osaaminen, verkostot ja lisäarvo.
Lisäarvon ja liiketoiminnan kehittämiseen tarvitsemme alan yrityksiä mukaan niin Jyväskylästä kuin Jyväskylän ulkopuoleltakin. Suorituskyvyn johtamisen arvoverkosto tukee tätä työtä tarjoamalla yritysten ja korkeakoulujen osaamista uusille asiakkaille ja kumppaneille. Eri yritysten ja korkeakoulujen yhdessä kiteyttämää tuote- ja palvelutarjoamaa koeponnistetettiin tänä syksynä muun muassa Kiinan markkinoille World Winter Sport Expossa Pekingissä. Mukana tarjoaman rakentamisessa oli yhteensä 13 toimijaa. Yhdessä toimien yritykset pääsevät kiinni asiakkuuksiin helpommin osana arvoverkostoa.
” Tämän vuoden mieleenpainuvimpana onnistumisena oli törmäyttäjän rooli, kun paikallinen yritys Showell sai merkittävän kansainvälisen yksityissijoituksen”
Business Jyväskylä haluaa toimia verkoston kutojahämähäkkinä, uusien avauksien kätilönä ja miinan raivaajana yritysten kasvun esteille. Tämän vuoden mieleenpainuvimpana onnistumisena oli törmäyttäjän rooli, kun paikallinen yritys Showell sai merkittävän kansainvälisen yksityissijoituksen edellisvuoden Business Rallyssa käynnistyneiden neuvottelujen pohjalta. Investoinnin turvin Showell pystyy sijoittamaan miljoona euroa kansainväliseen kasvuun. Ensi vuoden BusinessRallyyn kehitellään uudenlaisia verkostoitumisen mahdollisuuksia myös muille kuin rahoitusta etsiville yrityksille.
Business Jyväskylä on hyvässä vauhdissa ja valmiina uuteen vuoteen yhdessä hienojen jyväskyläläisten yritysten kanssa. Vaikka talouden ennusteet ensi vuodelle veikkaavat hidastuvaa kasvua, vaikuttaa tilanne jyväskyläläisten yritysten osalta hyvältä, tilauskirjat ovat täynnä ja uusia investointeja suunnitellaan. Business Jyväskylälle monet roolit ovat mieleisiä, kun tavoitteena on yritysten kasvun vauhdittaminen!
Anne Sandelin, elinkeinojohtaja, Business Jyväskylä / Jyväskylän kaupunki
Twitter: @AnneSandelin
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anne-sandelin-7b555064/
Seuraava sisältö: